Wat betekent feedback? Wat is feedback geven precies? En wat is het verschil tussen feedback en kritiek? Antwoorden op dergelijke vragen vind je op deze pagina. Om te beginnen: feedback is de Engelse term voor terugkoppeling. Wanneer je iemand van feedback voorziet, dan geef je hem of haar bijvoorbeeld een terugkoppeling op zijn of haar gedrag of prestaties. De reden waarom je feedback geeft, is meestal omdat het gedrag van de ander effect heeft op jou: op je gevoel, concentratie, werkgeluk, ga zo maar door. 

Als je feedback geeft, geef je je gedachten en gevoelens bloot. Je zegt namelijk eerlijk welke weerslag de daden en/of woorden van je collega of studiegenoot op je hebben. Door eerlijk te benoemen waar je mee zit, kan de feedbackontvanger zich beter inleven in jou.

Wanneer geef je feedback?

Zit een bepaald gedragspatroon van iemand anders je dwars? En zou je dit gedrag graag zien veranderen? Dan is het belangrijk dat je dit onderwerp bespreekbaar maakt met diegene. Hierbij is het slim om op korte termijn je feedback te geven nadat een bepaalde situatie is voorgevallen. Echter, de ervaring leert dat het beter is om niet direct je feedback te uiten. Het is voor beide partijen beter om de situatie of gebeurtenis even te laten landen. Op die manier is de kans groter dat er geen sprake meer is van grote woede, frustratie of schrik. Daarnaast heb je wat langer de tijd om je feedbackpunten voor jezelf uit te schrijven, vóórdat je naar je collega toe stapt.

Wat betekent feedback voor je persoonlijke ontwikkeling?

Feedback geven en ontvangen kan heel spannend zijn. Maar onthoud wel dat constructieve, goede feedback bijdraagt aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Als we elkaar feedback blijven geven, kunnen we steeds het beste in elkaar naar boven halen. Dit geldt ook in het geval van collega’s. Samen zijn jullie een team dat goed op elkaar ingespeeld moeten zijn. Daarom is het goed om open en eerlijk te blijven communiceren over elkaars houding en gedrag. Feedback geven speelt daarbij een belangrijke rol. Aan de hand van bruikbare feedbackpunten kun jij namelijk continu werken aan de beste versie van jezelf. En: als je feedback ontvangt wil dat zeggen dat je daadwerkelijk gezien en gehoord wordt. Klinkt goed, toch?

Wat is dé feedback regel?

Ben je eenmaal op het punt aangekomen dat je feedback gaat geven? Of heb je zojuist feedback ontvangen? Dan is het goed om je in te lezen in de verschillende regels van feedback geven en ontvangen. Een aantal belangrijke regels zijn bijvoorbeeld: stel open vragen, geef feedback volgens het 4 G-model, hanteer de ik-ik-jij-methode en ga de dialoog aan. Ben je degene die feedback ontvangt? Dan geldt er een gouden regel: vraag om het gewenste gedrag dat je gesprekspartner voor ogen heeft. Dan weet je concreet wat je kunt veranderen aan je gedrag. Kortom: deze regels vormen handvatten waardoor feedback geven én ontvangen steeds gemakkelijker wordt.

Positieve feedback versus negatieve feedback

Wat motiveert beter: positieve feedback of negatieve feedback? Dat is voor iedereen anders. Het verschil zit ‘m vooral in de kennis en vaardigheden die iemand in huis heeft over een bepaald onderwerp. Onderzoekers tonen aan dat negatieve feedback goed werkt bij mensen die van zichzelf vinden dat ze veel weten over een bepaald vakgebied. Simpel gezegd willen zij weten wat ze nog verkeerd doen, zodat ze zich nóg verder kunnen verdiepen in het onderwerp.

Positieve feedback werkt beter bij beginners in een bepaald vakgebied. Zij vinden het fijn om positief gestimuleerd te worden, omdat ze vaak nog onzeker zijn over hun kunnen. Daarom hebben ze veel behoefte aan bevestiging van hun collega’s of leidinggevende(n). Kortom: positieve feedback zorgt ervoor dat ze steeds zelfverzekerder worden en niet snel de handdoek in de ring gooien.

Het verschil tussen feedback en kritiek

Feedback kan soms worden gezien als een bedreiging of een persoonlijke aanval. Feedback kan daardoor wel eens verward worden met kritiek. Toch is er een wezenlijk verschil tussen feedback en kritiek. Het heeft allemaal te maken met de manier waarop er wordt gecommuniceerd. Kritiek leveren houdt namelijk verband met het geven van een oordeel. Dit is vaak een negatief oordeel: een afkeuring, een aanmerking of een aanwijzing van gebreken.

In tegenstelling tot kritiek is feedback een opbouwende manier van communiceren. Het gaat bij feedback uitsluitend over veranderbaar gedrag. Met andere woorden: aan de hand van jouw feedback kan iemand zijn of haar gedrag daadwerkelijk aanpassen naar jouw voorkeuren. Maar waak er wel voor dat je iemand niet veroordeelt. Het overigens altijd aan de feedbackontvanger zélf om te beslissen wat hij of zij doet met de feedback. Bovendien kan feedback bijdragen aan goede onderlinge relaties. Of dat nu op de werkvloer is, op school of op het sportveld.

Een compliment geven en andere positieve feedback

Het verschil tussen advies geven en feedback geven

Let er daarnaast op dat je ‘eisen stellen’ niet verwart met ‘feedback geven’. Ook moet je ervoor waken dat je niet in de adviesrol kruipt: word geen leraar die even komt zeggen hoe het wél moet. Als je feedback geeft, dien je je gesprekspartner ook echt de ruimte te geven. Zo kan hij of zij nadenken over een eventuele oplossing die jullie allebei blij maakt. Daarnaast zorg je er op die manier voor dat jullie gelijkwaardig aan elkaar zijn. Je wil je gesprekspartner namelijk ook de ruimte geven om feedback te geven aan jou. Tweerichtingsverkeer: dat is in deze hét sleutelwoord.

Wat is feedback geven en wat is jouw rol binnen de conversatie? Bij feedback geven ben jij zelf één van de hoofdrolspelers. Je plaatst je bewust in deze rol om jouw emotionele betrokkenheid te tonen. Bij advies geven plaats je jezelf in de positie van een expert van waaruit je anderen de les leest. Dat is heel onprettig: zowel voor jou als voor je gesprekspartner. Door de 4 G’s toe te passen werk je op een prettige manier samen aan een oplossing.

Wat is effectieve feedback?

Maar, hoe geef je dan goede feedback? En wat is feedback geven waard als je het op een constructieve manier toepast? Feedback is effectief als je het baseert op waarneembaar gedrag in plaats van op de persoon zelf. Hang er ook geen interpretaties aan vast, maar richt je alleen op wat je ziet en hoort. Aan de hand van deze waarnemingen kun je je gevoelens beschrijven. Zorg er hierbij altijd voor dat je praat vanuit de ik-vorm. Als je vanuit je eigen gevoel spreekt, heeft je feedback ook daadwerkelijk meer impact op de feedbackontvanger. Daarnaast zorg je er op die manier voor dat je niemand voor de borst stuit en houd je je boodschap dichtbij jezelf.

Wees ook alert op je non-verbale houding. Deze verklapt namelijk voor meer dan 90% of jij ook echt achter je argumenten staat. Met andere woorden: het is erg belangrijk dat je non-verbale communicatie matcht met je verbale communicatie.

Nog een belangrijk onderdeel van feedback geven is dat je de dialoog aangaat. Verifieer steeds of jullie op dezelfde golflengte zitten en of de feedbackontvanger begrijpt wat je punt is. Door hem of haar open vragen te stellen, laat je zien dat je écht geïnteresseerd bent in de herkomst van zijn gedrag. Door dit gesprek aan te gaan, kunnen jullie samen tot een oplossing komen die voor jullie beiden werkt.

Verantwoordelijkheid nemen in een team

4 gouden regels voor feedback geven

Hopelijk heeft deze pagina je antwoord gegeven op de vraag: wat is feedback geven? Natuurlijk blijft feedback geven een lastig onderwerp. In de praktijk merken we dan ook dat er redelijk veel  misverstanden ontstaat omtrent feedback geven en ontvangen. Daarom geven we je hieronder 4 gouden regels die je in je achterhoofd kunt houden:

  • Feedback is een reactie, geen advies.
    Belangrijk bij feedback geven is dat de ander zich vrij moet voelen om iets te doen met de feedback. Wanneer je advies geeft, dan vul je dit plaatje al (ongevraagd) in voor de ander.
  • Feedback geef je niet op een persoon.
    Nee, je geeft feedback altijd een product, het resultaat of de uitvoering. Op die manier voorkom je dat de persoon in kwestie zich aangevallen voelt.
  • Feedback is de basis voor verbetering.
    Door je feedback concreet te maken, kan de feedbackontvanger en gemakkelijk acties aan koppelen. Aan de hand van die acties kan diegene zijn gedrag verbeteren.
  • Feedback pas je aan op basis van het beoogde niveau.
    Iedereen heeft behoefte aan ander soort feedback. Dit heeft grotendeels te maken met het senioriteitslevel waarin iemand zich begeeft.

Training: feedback geven

Vind je feedback geven en/of ontvangen erg lastig? En wil je je graag verder verdiepen in dit onderwerp? Volg dan een training feedback geven via Feedbackgeven.nl. Wij bieden diverse 1-daagse trainingen aan: incompany feedback trainingen, open feedback trainingen, online feedback trainingen én workshops & lezingen over feedback geven. Je bent van harte welkom om een training te volgen, alleen of samen met je collega’s.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van slimmer communiceren, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw productiviteit een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Feedback Geven

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog