Feedback geven tips

Frisse feedback geven tips voor iedereen die op zoek is naar tips om zijn communicatie met anderen te verbeteren.

feedback vragen voorbeelden

4 feedback vragen voorbeelden – om alles uit elk (!) feedbackgesprek te halen

Feedback vragen? Je zou wel gek zijn! Dan krijg je die lading commentaar vrijwillig over je heen?! – Toch is het een goed idee, en het maakt feedback krijgen alleen maar makkelijker. Plus nog een paar belangrijke voordelen. Deze 4 feedback vragen voorbeelden helpen je op weg, voor 4 soorten feedbackgesprekken.

Positief blijven_

Positief blijven bij negatieve feedback – in 3 stappen

Het leven slingert met enige regelmaat negativiteit jouw kant op. Zoals negatieve feedback, op je werk. Maar raad eens? Dat is helemaal niet negatief, als je leert positief blijven en de hele boel omdraaien naar een groeikans. Klinkt lastig, is simpel, met 3 stappen.

complimenten ontvangen

Positieve feedback en complimenten ontvangen, doe je zo.

Complimenten krijgen over je werk is leuk, maar ook lastig. Het maakt verlegen of ongemakkelijk. Reageren doe je gauw met “bedankt” of “het stelde niks voor”. Beide fout. Als je een beetje professioneel wil overkomen én het maximale uit positieve feedback wil halen tenminste. Dat doe je door iéts anders te reageren, zegt deze gedrags-professor.

persoonlijke effectiviteit

Hét persoonlijke effectiviteit model, voor je ideale baan (aka “job crafting”)

Noem het “effectief werken”, “je passie vinden”, “job crafting” – of “je mojo ontdekken”, zoals business coaching expert Marshall Goldsmith het noemt in z’n bestseller ‘Mojo’. Je persoonlijke effectiviteit bepalen is volgens hem de sleutel tot jouw ideale baan. En hij bedacht meteen het model om die te ontdekken. In 3 stappen.

Oordelen doe je omdat je boos bent

Oordelen over collega’s doe je omdat je teleurgesteld bent in jezelf.

Jij hebt de neiging om te oordelen over anderen. Best vervelend. Vooral wanneer je beseft dat jij dit niet doet omdat je boos of jaloers bent op de ander, maar omdat je teleurgesteld bent in jezelf. Val anderen er dan ook niet mee lastig — maar werk aan. 1 tip vertelt je hoe.

Leiding geven in 7 eigenschappen

Leiding geven? In 7 eigenschappen van baas naar leider.

Er is een groot verschil tussen het zijn van een baas en een leider. Het verschil? De een krijgt wat hij wilt door angst in te boezemen. De ander spoort zijn team aan het beste in zichzelf naar boven te halen. Hij of zij bezit de 7 eigenschappen van een ware leider. Ontdek ze zelf […]

Feedback geven en ontvangen wérkt – met 1 element van Google teams

Miljoenen dollars en jarenlange research besteedde Google om te ontdekken hoe mensen perfect samenwerken. Conclusie: door feedback geven én ontvangen, met 1 cruciaal element. Een element dat helpt om een oer-instinctieve reactie in het brein te vermijden, die je feedback – en je team spirit – nu (nog) verpest.

Samenwerken

Samenwerken is feedback geven, bij Pixar (3x hoe dat werkt)

Yes, Pixar de filmmakers. Daar weten ze wat slimmer werken is: samenwerken, door feedback. Feedback geven én ontvangen, zonder conflict en zonder hiërarchie. Dit is hoe dat werkt, en waarom het zo goed werkt – voor een teamspirit zoals bij Pixar. Hint: 1 vraag maakt het verschil!

Positieve terugkoppeling

Positieve terugkoppeling “is cruciaal” (en simpel, met 1 ingrediënt)

We zien het waarschijnlijk als overbodige luxe: complimenten, lof en bevorderend commentaar. Of je weet niet goed hoe je het moet geven. Toch wil iedereen het ontvangen, bevestigt onderzoek. Doén dus! Met 5 regels voor echt effectieve positieve terugkoppeling – en 1 ingrediënt met de juiste woorden op het juiste moment.

Overtuigingen

Overtuigingen creëren conflict. Deel je mening op kantoor, in 3 stappen

Overtuigingen of onwrikbare visies. Heb je ze zonder besef, of je houdt er bewust halsstarrig aan vast? Niet oké. Ze creëren alleen maar conflict, met jezelf én collega’s. Natuurlijk mag je een idee of visie hebben, maar maak ‘m flexibel: in de vorm van een mening. Die kun je namelijk in 3 stappen conflictloos delen, […]

Omgaan met kritiek

Omgaan met kritiek lastig? “Logisch!” – 3x wat helpt (in 4 seconden)

Psychologen, professoren, psychiaters en onderzoekers zijn het er over eens: omgaan met kritiek is lastig. Dat is het voor praktisch iedereen (nee, je bent niet de enige!) en dat is logisch. Om 3 redenen, die diep in je brein én overlevingsinstinct zitten. Gelukkig is er ook een oplossing, die werkt in een paar seconden.

Actief luisteren

Actief luisteren bij feedback ontvangen: lastig! Tot je deze techniek kent.

Feedback ontvangen is meestal geen pretje, zeker niet als het vooral kritiek is. Maar met 1 actief luisteren techniek wordt het desondanks – cliché, maar waar – een leerproces. Wat feedback zou moeten zijn. Word jij beter van, wordt je werk beter van, en wordt jullie collega-band zelfs beter van! Probeer ‘t!

negatieve feedback

Negatieve feedback geven is lastig – 3x hoe je er om vraagt!

92% van de werknemers erkent dat negatieve feedback hen helpt ontwikkelen. En jij weet het ook. Maar je manager en collega’s vinden het lastig om te geven, in 77% van de gevallen. Logisch. Help ze jou helpen, op 3 manieren – die feedback vragen makkelijk (in plaats van ongemakkelijk) maken, volgens 2 communicatie hoogleraren.

Functioneringsgesprek

Functioneringsgesprek houd je met hét 3 stappen template van de pro’s

Eens per jaar vel je je oordeel en bespreekt wat er beter kan. Het functioneringsgesprek, in een notendop. Toch? Fout. De pro’s – de auteur van hét functioneringsgesprek handboek en de Management professor van Yale University – weten het beter. Met 1 even helder als verrassend template, in 3 stappen.

Actief luisteren lastig? Volg een cursus Feedback Geven

Actief luisteren doe je 360° — 5 tips vertellen hoe.

Knik een aantal keer, kijk de ander aan en zeg “mm-hmm” — dat is hoe je juist luistert, toch? Nou, nee — pas wanneer je actief luistert ben je een goede gesprekspartner. En hoe je dat doet? Simpel: luister 360°. Hoe dat werkt ontdek je aan de hand van 5 tips.

Johari Window

Johari Window – leer jezelf kennen via 5 feedback woorden

Al eens van gehoord: het “Johari Window” of “Johari Venster”? Het is een simpele zelfkennis techniek die je helpt ontdekken hoe anderen jou zien, versus hoe je jezelf ziet. Daar kán namelijk nogal een verschil tussen zitten. Deze techniek toont je via 5 feedback woorden waar dat verschil zit.

Feedback ontvangen, als niemand het durft te geven – 3 tips

Feedback ontvangen is belangrijk voor je professionele en persoonlijke ontwikkeling, dat weet je. Op individueel niveau, maar ook op team- en zelfs bedrijfsniveau is feedback cruciaal. Maar je krijgt niet altijd zomaar van je team. Ze durven namelijk niet! Dit is waarom, en hoe je je collega’s toch aan het spreken krijgt over je prestaties […]

constructieve feedback

Écht constructieve feedback geven? Wis 4 woorden uit je vocabulaire

Feedback is – als het goed is – altijd opbouwende of “constructieve feedback”. Mits je hem goed aflevert. Zonder defensieve reactie en mét gemotiveerde reactie van de ontvanger. Dat doe je door een paar woorden of zinnen absoluut te vermijden, tijdens het feedback geven.

Closed loop feedback

“Closed loop feedback” maakt je bedrijf beter (op deze manier)

Je kent het niet? Of je kent het van klantfeedback? In beide gevallen hebben we je iets nieuws te vertellen. “Closed loop feedback” kun je namelijk inzetten voor optimale werknemerstevredenheid, en daar als bedrijf van profiteren. Bewezen. Dit is hoe dat werkt.

Persoonlijke ontwikkeling

“Persoonlijke ontwikkeling voorkomt vertrek” (in 2 stappen) zegt HR professor

Je wil dat je mensen optimaal functioneren, optimale werktevredenheid ervaren, én dat niemand uit je team vertrekt. Dat kan. De sleutel, volgens HR professor Hamori en Google’s hoofd People Management Bock: “Help ze met hun persoonlijke ontwikkeling”. Dit is hoe je dat doet, in 2 stappen.

Volg ons op Facebook

Like onze pagina op Facebook en laat je inspireren door slimme tijdwinst tips.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme time-management tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Trainingsagenda

Onze 1-daagse trainingen

september

04sep09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

oktober

30okt09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

december

11dec09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

Meest populair

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

Heb je vragen?

Bel ons, we helpen je graag verder:

085 – 06 510 19 *

Of mail ons je vraag: info@tijdwinst.com

* Vanuit België: 0031 85 – 06 510 19
Maandag t/m vrijdag • 08:00 tot 20:00 uur

Maatwerk training?

Vertel ons vrijblijvend over de uitdagingen waarmee jullie te maken hebben.

Vraag een voorstel aan en laat je verrassen door onze aanpak.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand.
Geen spam, beloofd!

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X