Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
emoties tonen

Emoties tonen in feedbackgesprekken: de do’s en dont’s volgens experts

Op emoties tonen ligt vaak een taboe. “Huilen doe je niet op het werk” en “Boos zijn is ongepast”, wordt vaak gedacht. Onterecht? Soms wel! Het kan feedback juist ten goede komen als je je gevoelens uit, zowel bij het geven als ontvangen van feedback. Als je het uiten van emoties maar op de juiste manier en op het juiste […]

Lees verder

Feedback geven – wat, wanneer en hoe? Alles wat je moet weten!

Het is vast niet één van je favoriete bezigheden: feedback geven. Je weet niet goed wat je moet zeggen en bent bang dat de ontvanger zich aangevallen voelt. Of je hebt het idee dat je boodschap nooit goed uit de verf komt. Maar waarom dan? Dat komt vast doordat feedback geven niet is wat je denkt! We helpen 4 misverstanden […]

Lees verder
doorvragen gesprekstechnieken

Je mening geven? In 3 stappen doe je dat constructief en netjes

Help! Een collega vraagt je om feedback. Hartstikke fijn. Maar dan komt de volgende uitdaging: hoe kun je je mening geven, ook als die negatief is? Hoe laat je eerlijk weten wat je vindt zonder dat de ander daarna gekrenkt in een hoekje duikt? Met deze 3 stappen pak je dat goed aan.

Lees verder

Motiverende gespreksvoering bij feedback geven: veranderen met woorden (5 manieren)

Motiverende gespreksvoering wordt vaak gebruikt in de verslavingszorg. Tot mensen gingen inzien dat het op elke werkvloer positief effect heeft op feedbackgesprekken. Opeens dringt je kritiek wél door, denkt iemand wél na over feedback en verandert zelfs zijn gedrag. Zonder dat de ander zich aangevallen voelt. Handige methode dus! In 5 stappen pas je motiverende gespreksvoering toe in jouw feedbackgesprek.

Lees verder

Een professionele houding als je feedback geeft – dit zijn 5 onmisbare tips!

Feedback geven kan spannend zijn. Liever deel je enthousiast je lovende woorden dan dat je een punt van kritiek geeft. Gelukkig hoeft feedback niet eng te zijn. Sterker nog: feedback geven ís professioneel. Zeker als je er een professionele houding bij aanneemt en de feedback constructief brengt. Met deze 5 tips van onze beste experts geef je feedback op zo’n […]

Lees verder

20 gouden regels feedback geven en ontvangen (volgens experts)

Wil je jouw collega, klasgenoot of medespeler graag feedback geven? Maar weet je niet hoe je dit op een constructieve manier aanpakt? Of vind je het lastig om feedback te ontvangen en ook daadwerkelijk iets met de kritiek te doen? In dit artikel geven wij 20 gouden feedback regels van feedback geven én ontvangen die je kunt toepassen in iedere […]

Lees verder

Hoe kan ik het beste feedback vragen? – 1 psychologisch woord maakt het makkelijk

Je wilt feedback. Dat is zeker. Het helpt je vliegensvlug vooruit in je capaciteiten en carrière. Toch schiet feedback geven er vaak bij in, bij je manager. Om feedback vragen is de enige oplossing. Dat kan heel simpel en subtiel – als je het woord “feedback” vervangt, zegt wereldberoemd professor in de psychologie Robert Cialdini. 

Lees verder
ontwikkelpunten

Ontdek je ontwikkelpunten – zo krijg je feedback waar jij écht wat aan hebt

Jij wilt werken aan jezelf en beter worden in dingen. Maar hoe weet je wat je ontwikkelpunten zijn? Feedback is het toverwoord. Vraag erom! Bij je collega’s, je leidinggevende, vrienden en anderen. Met het Johari-venster krijg je feedback waar je echt wat een hebt en die de aanzet vormt om jezelf te ontwikkelen.

Lees verder
Omgaan met veranderingen

Omgaan met veranderingen lastig? Zo geef je op de juiste manier feedback!

Veranderingen op de werkvloer zijn onvermijdelijk. Maar makkelijk is omgaan met veranderingen niet altijd. Het kost tijd om je een nieuwe tool eigen te maken, om soepel samen te werken met die nieuwe onervaren collega of om je werkprocessen compleet om te gooien. Eén ding is belangrijk om zo’n verandering soepel te laten verlopen: geef feedback. En wel op deze […]

Lees verder
Positieve terugkoppeling

Positieve terugkoppeling “is cruciaal” (en simpel, met 1 ingrediënt)

We zien het waarschijnlijk als overbodige luxe: complimenten, lof en bevorderend commentaar. Of je weet niet goed hoe je het moet geven. Toch wil iedereen het ontvangen, bevestigt onderzoek. Doén dus! Met 5 regels voor echt effectieve positieve terugkoppeling – en 1 ingrediënt met de juiste woorden op het juiste moment.

Lees verder
communicatieve vaardigheden 2

4 communicatieve vaardigheden laten feedback beter landen

Feedback geven is altijd goed, mits je het juist aanpakt. Indien je om de boodschap heen draait, niet uit je woorden komt of een gesloten houding aanneemt, zal de ontvanger met meer vragen dan antwoorden achterblijven. Werk daarom aan je communicatieve vaardigheden. Voor feedback die landt en waar de ontvanger écht iets aan heeft: 

Lees verder
zenuwachtig gevoel

Zenuwachtig gevoel als je negatieve feedback geeft? Nergens voor nodig – en wel hierom!

Je bent al de hele dag zenuwachtig om dat ene lastige gesprek dat vandaag op de planning staat. Jij gaan namelijk negatieve feedback geven of slecht nieuws brengen. Het moet gebeuren, maar je ziet er als een berg tegenop. En dát is dus nergens voor nodig. Dit zijn 4 redenen waarom dat zenuwachtige gevoel zonder reden de deur uit mag. 

Lees verder
Eerlijk zijn op het werk

Eerlijk zijn op het werk – heel belangrijk volgens onderzoek. Zo pak je het goed aan!

Eerlijkheid is cruciaal voor een goede samenwerking. Zo blijkt ook uit onderzoek.. Als jij je ergens mateloos aan ergert maar daar niets van zegt, dan lopen de frustraties alleen maar hoger op. Dus spreek je uit, vertel wat je oprecht goed vindt en durf kritiek te geven. Met deze 7 tips kun jij eerlijk zijn op het werk zonder dat […]

Lees verder
verantwoordelijkheid nemen

Wanneer teamleden geen verantwoordelijkheid nemen: hoe spreek je hen daarop aan?

Teamleden die hun werk verwaarlozen, excuses verzinnen of keer op keer ondermaats werk afleveren (“…maar het is wel op tijd!”) zorgen voor veel stress. Dit leidt niet alleen tot demotivatie, maar heeft ook een negatieve invloed op de werksfeer. Hoe spreek je hen hierop aan? Gebruik de ‘Accountability dial’.

Lees verder
delegeren

Delegeren – Wat is een goede manier om je boodschap over te brengen?

Goede communicatie is het basisingrediënt voor een goede samenwerking. Delegeren doe je daarom graag met beleid. Op een manier zodat zowel jijzelf als ook de ander er baat bij heeft. En is jouw aanpak hierin prettig, dan komt dit de vibe binnen het team óók ten goede. Delegeren kun je leren! Leer het hier met 7 tips van professor Scott […]

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten