Feedback geven tips

Frisse feedback geven tips voor iedereen die op zoek is naar tips om zijn communicatie met anderen te verbeteren.

Grenzen aangeven

Grenzen aangeven zit ‘m in 1 woordje: ‘ik’

Grensoverschrijdend gedrag komt in alle vormen en maten: van de onschuldige ‘ik weet dat je geen tijd hebt, maar kun je toch…’ tot aan een leidinggevende die denkt jou ieder moment van de dag te kunnen bellen. Dat is niet oké. Tijd om op je strepen te staan en je grenzen aan te geven. Door […]

Hoe kun je begrip tonen_

Begrip tonen als manager (zonder je te laten meeslepen) – zo doe je dat!

Je merkt het aan alles. Een medewerker uit je team zit niet goed in zijn vel. Je vermoedt dat diegene zijn ei kwijt wilt. Je wilt graag met hem praten en advies geven, maar vooral: begrip tonen. Tegelijkertijd wil je niet te veel in het gevoel van de ander meegaan en jouw professionele afstand bewaren. […]

Klaagcultuur

De Do’s en Don’ts om Medewerkers te Motiveren (5 Tips)

“People don’t leave companies, they leave managers.” Je kent vast wel die managers die een jaar lang alle negatieve feedback opsparen om die er tijdens het voortgangsgesprek in één keer uit te gooien. Eventueel gevolgd door een ongemakkelijk “Maar je kleedt je wel representatief.” Of iemand die denkt dat het vooruitzicht van een bonus voldoende […]

feedback methoden

Ze mogen niet ontbreken op de werkvloer; deze 4 feedback methoden

Terugkoppeling ontvangen van je team. Belangrijk, cruciaal zelfs. Om effectief samen te werken, maar ook voor een betere besluitvorming. Jij, als leidinggevende, zal daarom een feedback cultuur moeten creëren — een waarin terugkoppeling geven als de standaard wordt gezien. Het lukt je zodra je deze 4 feedback methoden toepast. 

Evaluatiegesprek

Evaluatiegesprek? “Vermijd 3 Feedback Fouten”, Zegt Google Manager

Kim Scott werkte als manager voor o.a. Google en Apple, met succes. Haar geheim? Evalueren! Maar wel zónder 3 typische fouten – en mét 2 elementen. Een feedback aanpak met de naam: “Radical Candor”. Dit is hoe dat werkt, bij jou in de praktijk.

Verantwoordelijkheid nemen. tips

Je team verantwoordelijkheid laten nemen — hoe je daar als baas voor zorgt

Als leidinggevende wil je dat jouw team beslissingen kan maken zonder jou daarbij te betrekken. Hen blind kunnen vertrouwen en weten dat ze hart voor de zaak hebben — of dat nou letterlijk de zaak betreft of een belangrijk project. Hiervoor zal jouw team een groot verantwoordelijkheidsgevoel moeten kunnen opbrengen. Maar wat nu als het […]

feedback model

Je feedback model werkt niet – deze 4 regels (bewezen) wel!

Je zoekt een geschikt feedback model, maar de meeste werken helemaal niet. Feedback die wél werkt, leer je van uitvoerig onderzoek naar feedback geven en ontvangen in de zorg. Want wat blijkt? Je hoeft geen enkel feedback model te onthouden, alleen maar 4 stelregels, voor echte verbetering bij je collega’s – verpleger of niet.

Omgaan met irritante collega

Omgaan met irritante collega: gebruik het ‘Ben Franklin effect’

Iedereen heeft wel ‘zo’n’ collega. Een die zeurt, alles beter weet en zonder moeite het bloed onder je nagels vandaan haalt. Het liefst zou je deze collega willen vermijden — maar wat nu als je ineens moet samenwerken. In zulke situaties doe je het als meneer Benjamin Franklin himself: wees ontzettend aardig. Dat doet namelijk […]

positieve feedback

Positieve feedback “leuk”? Nee, cruciaal (voor motivatie) – 3 geef regels

Af en toe een compliment uitdelen op de werkvloer is natuurlijk “hartstikke leuk”. Maar als je het enkel zo ziet onderschat je positieve feedback. Ruimschoots. Het is namelijk cruciaal. Het helpt je werknemers de goede kant op te sturen, te motiveren én om je negatieve feedback beter te laten landen. Geef het dus – véél […]

Opbouwende kritiek

Opbouwende kritiek geef je als een tweet (met de 40-woorden regel)

Kritiek uiten is vaak lastig. Je wil de ander niet voor het hoofd stoten, maar je wil er ook niet omheen draaien. Gebruik daarom de 40-woorden regel: zorg ervoor dat je feedback binnen een ouderwetse tweet past en voorkom dat je een ellenlang verhaal ophangt. #Kritiek #Feedbackgeven #Terugkoppeling

exitgesprek

1 vraag die je in elk (nuttig) exitgesprek moet stellen

Het laatste gesprek dat je met een werknemer voert – het exitgesprek – is misschien wel het belangrijkste van allemaal. Skip het daarom zeker niet, maar maak er juist optimaal gebruik van. Door op z’n minst 1 allesomvattende vraag te stellen. Gouden informatie, die je bedrijf verbetert en de productiviteit en betrokkenheid verhoogt bij de […]

feedback vragen voorbeelden

4 feedback vragen voorbeelden – om alles uit elk (!) feedbackgesprek te halen

Feedback vragen? Je zou wel gek zijn! Dan krijg je die lading commentaar vrijwillig over je heen?! – Toch is het een goed idee, en het maakt feedback krijgen alleen maar makkelijker. Plus nog een paar belangrijke voordelen. Deze 4 feedback vragen voorbeelden helpen je op weg, voor 4 soorten feedbackgesprekken.

Positief blijven_

Positief blijven bij negatieve feedback – in 3 stappen

Het leven slingert met enige regelmaat negativiteit jouw kant op. Zoals negatieve feedback, op je werk. Maar raad eens? Dat is helemaal niet negatief, als je leert positief blijven en de hele boel omdraaien naar een groeikans. Klinkt lastig, is simpel, met 3 stappen.

complimenten ontvangen

Positieve feedback en complimenten ontvangen, doe je zo.

Complimenten krijgen over je werk is leuk, maar ook lastig. Het maakt verlegen of ongemakkelijk. Reageren doe je gauw met “bedankt” of “het stelde niks voor”. Beide fout. Als je een beetje professioneel wil overkomen én het maximale uit positieve feedback wil halen tenminste. Dat doe je door iéts anders te reageren, zegt deze gedrags-professor.

persoonlijke effectiviteit

Hét persoonlijke effectiviteit model, voor je ideale baan (aka “job crafting”)

Noem het “effectief werken”, “je passie vinden”, “job crafting” – of “je mojo ontdekken”, zoals business coaching expert Marshall Goldsmith het noemt in z’n bestseller ‘Mojo’. Je persoonlijke effectiviteit bepalen is volgens hem de sleutel tot jouw ideale baan. En hij bedacht meteen het model om die te ontdekken. In 3 stappen.

Oordelen doe je omdat je boos bent

Oordelen over collega’s doe je omdat je teleurgesteld bent in jezelf.

Jij hebt de neiging om te oordelen over anderen. Best vervelend. Vooral wanneer je beseft dat jij dit niet doet omdat je boos of jaloers bent op de ander, maar omdat je teleurgesteld bent in jezelf. Val anderen er dan ook niet mee lastig — maar werk aan. 1 tip vertelt je hoe.

Leiding geven in 7 eigenschappen

Leiding geven? In 7 eigenschappen van baas naar leider.

Er is een groot verschil tussen het zijn van een baas en een leider. Het verschil? De een krijgt wat hij wilt door angst in te boezemen. De ander spoort zijn team aan het beste in zichzelf naar boven te halen. Hij of zij bezit de 7 eigenschappen van een ware leider. Ontdek ze zelf […]

Feedback geven en ontvangen wérkt – met 1 element van Google teams

Miljoenen dollars en jarenlange research besteedde Google om te ontdekken hoe mensen perfect samenwerken. Conclusie: door feedback geven én ontvangen, met 1 cruciaal element. Een element dat helpt om een oer-instinctieve reactie in het brein te vermijden, die je feedback – en je team spirit – nu (nog) verpest.

Samenwerken

Samenwerken is feedback geven, bij Pixar (3x hoe dat werkt)

Yes, Pixar de filmmakers. Daar weten ze wat slimmer werken is: samenwerken, door feedback. Feedback geven én ontvangen, zonder conflict en zonder hiërarchie. Dit is hoe dat werkt, en waarom het zo goed werkt – voor een teamspirit zoals bij Pixar. Hint: 1 vraag maakt het verschil!

Positieve terugkoppeling

Positieve terugkoppeling “is cruciaal” (en simpel, met 1 ingrediënt)

We zien het waarschijnlijk als overbodige luxe: complimenten, lof en bevorderend commentaar. Of je weet niet goed hoe je het moet geven. Toch wil iedereen het ontvangen, bevestigt onderzoek. Doén dus! Met 5 regels voor echt effectieve positieve terugkoppeling – en 1 ingrediënt met de juiste woorden op het juiste moment.

Volg ons op Facebook

Like onze pagina op Facebook en laat je inspireren door slimme tijdwinst tips.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme time-management tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Trainingsagenda

Onze 1-daagse trainingen

maart

12mrt09:0016:00NIEUWOnline • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

april

15apr09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

juni

03jun09:0016:00NIEUWOnline • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

03jun09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

juli

08jul09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

september

10sep09:0016:00NIEUWOnline • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

10sep09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

oktober

14okt09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

Meest populair

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

Heb je vragen?

Bel ons, we helpen je graag verder:

085 – 06 510 19 *

Of mail ons je vraag: info@tijdwinst.com

* Vanuit België: 0031 85 – 06 510 19
Maandag t/m vrijdag • 08:00 tot 20:00 uur

Maatwerk training?

Vertel ons vrijblijvend over de uitdagingen waarmee jullie te maken hebben.

Vraag een voorstel aan en laat je verrassen door onze aanpak.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand.
Geen spam, beloofd!

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X