Feedback geven tips

Frisse feedback geven tips voor iedereen die op zoek is naar tips om zijn communicatie met anderen te verbeteren.

Feedback regels

Feedback regels – 5x hoe je het niet verprutst (en mensen wél motiveert)

Als manager, HR medewerker of teamleider hoort feedback geven bij je functie. Maar je doet het waarschijnlijk liever niet. Je riskeert er namelijk altijd scheve gezichten en defensieve reacties mee. Tenzij je je houdt aan 5 gouden feedback regels. Zij maken het een bevorderende bezigheid, die de ontvanger motiveert om te verbeteren – zonder fronsen.

Wat is feedback

“Wat is feedback?” – 4x niet wat je denkt!

Het is vast niet één van je favoriete bezigheden: feedback geven. Het wordt al gauw persoonlijk, het is vaak negatief, je weet niet goed wat je precies moet zeggen en de ontvanger gaat waarschijnlijk protesteren en luistert nooit naar je advies. Komt omdat je niet goed weet wat (effectief) feedback geven écht is! Er bestaan […]

Regels van feedback geven en ontvangen

Of het nu op de universiteit is, op de werkvloer of in verenigingsverband, iedereen is erbij gebaat als je het beste in elkaar naar boven haalt. Feedback, het liefst in de vorm van opbouwende kritiek, is daarbij essentieel. Maar hoe zorg je ervoor dat deze feedback de gewenste resultaten oplevert? Door de regels van feedback […]

Feedback geven aan stagiairs: 9 tips

Een stage is bedacht om leerlingen en studenten te laten ‘snuffelen’ aan hun beroepsveld. Maar dat betekent niet dat stagiairs alleen maar observeren. Ze worden geacht actief mee te werken en al doende te leren.

‘Studenten leren meer van feedback geven dan van feedback ontvangen’

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) kwam dit voorjaar tot een opmerkelijke conclusie. Professor David Nicol onderzoekt het zogeheten ‘peerfeedback’. In de hogeschoolbanken zijn studenten gewend om van de docent of professor feedback over hun vorderingen te krijgen, maar bij peerfeedback ontvangen zij ook reacties van hun mede-studenten.

In drie stappen feedback geven

In deze video legt trainster Rozemarijn ’t Hart uit wat de succesfactoren zijn bij feedback geven. Wij noemen ze liever geen succesfactoren maar stappen: ze dienen stuk voor stuk en in deze volgorde aanwezig te zijn om gedragsverandering of een betere samenwerking te bereiken.

Feedback ontvangen: 4 valkuilen

Het is een hele kunst om rustig, geduldig en objectief feedback te ontvangen, vooral als die van iemand als je chef komt. We zagen eerder dat je feedback ontvangen in drie stappen kunt doen. Toch is het mogelijk dat je daarbij in één (of meerdere) van de onderstaande valkuilen stapt.

Feedback geven aan collega’s

Waar er bij feedback tussen een leidinggevende en een medewerker sprake is van een “ondergeschikte”, hebben collega’s onderling een gelijkwaardige verhouding tot elkaar. Dit maakt feedback geven aan een collega heel wat anders.

Feedback ontvangen in 3 stappen

We weten nu onderhand goed hoe we feedback moeten geven, maar hoe moet je feedback nu eigenlijk ontvangen? Het is namelijk makkelijk om het idee te krijgen dat we bekritiseerd worden, waardoor we ons op onze teentjes getrapt voelen, maar is dat nu eigenlijk wel nodig?

Kritiek geven: gebruik het kwadrant

Als je een beoordelingsgesprek met een medewerker houdt, is het makkelijk om elkaar onderling dingen te verwijten. Zo zal het ongetwijfeld een keer voorkomen dat een medewerker iets in de trant van “Ja, maar Peter doet het ook” zegt. Deze reactie op een negatief oordeel wordt in 95% van de gevallen door de leidinggevende beantwoord […]

Feedback geven: belemmerende overtuigingen

We kennen de theorie en wéten dat het goed is om meteen duidelijke feedback te geven. Toch komt het er maar niet van omdat ‘iets’ ons tegenhoudt. Eén en ander heet te maken met onze natuurlijk angst voor veranderingen.

Feedback geven: 4 tips voor betere acceptatie door de ontvanger

(video niet meer beschikbaar) We zien steeds vaker dat trainers en instellingen ervoor kiezen om in korte video’s de kernpunten van hun cursussen aan te stippen. Dat is een goede zaak, omdat potentiële leerlingen zo een goede eerste indruk van het opleidingsinstituut en het personeel krijgen.

Feedback regels: hoe moet je feedback geven?

Met feedback zorg je voor een eerlijke en open bedrijfscultuur. Het voorkomt irritaties en conflicten, draagt bij tot groter werkplezier en verhoogt de productiviteit op je kantoor. Maar wat zijn nu eigenlijk de feedback regels die je hiervoor in acht dient te nemen?

Feedback geven: zó moet het dus niet!

Om feedback te geven dien je een aantal regels in acht te nemen. Je kunt deze richtlijnen allerlei namen en termen geven, maar in de onderstaande video komen heten ze respectievelijk: (1) wees concreet, (2) zorg ervoor dat de feedback actueel is en (3) creëer een veilige sfeer.

Feedback geven, wat is dat eigenlijk?

Feedback is de Engelse term voor terugkoppeling. Wanneer je feedback geeft, geef je de ander een terugkoppeling op zijn of haar gedrag. Een belangrijk element hiervan is het effect dat dit gedrag op jou heeft.

Feedback ontvangen: 5 regels

Goed samenwerken op de werkvloer of een onderwijsinstelling kan alleen met feedback. Niet alleen dient de feedbackgever zich bij de feiten te houden, ook zijn er richtlijnen voor wie feedback ontvangen.

Volg ons op Facebook

Like onze pagina op Facebook en laat je inspireren door slimme tijdwinst tips.

Meest populair

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

Heb je vragen?

Bel ons, we helpen je graag verder:

046 4811 055 *

Of mail ons je vraag: info@tijdwinst.com

* Vanuit België: 0031 46 4811 055
Maandag t/m vrijdag • 08:00 tot 20:00 uur

Maatwerk training?

Vertel ons vrijblijvend over de uitdagingen waarmee jullie te maken hebben.

Vraag een voorstel aan en laat je verrassen door onze aanpak.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand.
Geen spam, beloofd!

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X