Feedback geven tips

Frisse feedback geven tips voor iedereen die op zoek is naar tips om zijn communicatie met anderen te verbeteren.

Motiverende gespreksvoering1

Negatieve feedback uiten? Motiverende gespreksvoering houdt het positief

Motiverende gespreksvoering wordt doorgaans gebruikt in de verslavingszorg. Tot men het positieve effect ervan zag op feedbackgesprekken. Ineens drong de kritiek werkelijk door bij de persoon, dacht hij na over de feedback die hij ontving en veranderde hij zijn gedrag! Zonder wrok, zonder zichzelf te verdedigen. Ideaal dus, voor op de werkvloer. Dit is hoe […]

Leugens herkennen advies

Spreekt iemand de waarheid? Leugens herkennen in 3 stappen

Een leugentje om bestwil doet niemand kwaad, toch? Het is slechts een kleine verbuiging van de werkelijkheid, één die de boel misschien zelfs opleukt. Toch kan zelfs de kleinste leugen zorgen voor een daling in geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Zeker wanneer je op elkaar bent aangewezen en samenwerkt in een hecht team. Je wilt leugens dan […]

zelfverzekerde houding tip

Krachtige feedback geven? Een zelfverzekerde houding is belangrijk! (5 tips)

Krachtige feedback is feedback die duidelijk verwoord is én zelfverzekerd overkomt. Want als iemand met zijn blik naar de grond mompelt “Het zou goed zijn als je dit voortaan anders aanpakt”, dan is de kans klein dat de ander daar ook echt gehoor aan geeft. Een zelfverzekerde houding is dus een must. En het is […]

Eigenwaarde vergroten

Help je onzekere collega zijn eigenwaarde vergroten in 4 stappen!

Een verslagen blik na negatieve feedback. Andere mensen over zich heen laten lopen. En uitspraken als “Ik kan het niet” zodra een nieuw project op de planning staat. Het is je al vaker opgevallen bij je collega dat hij niet heel stevig in zijn schoenen staat. Je wilt het onderwerp bespreekbaar maken en hem op […]

Kort en bondig communiceren

Pijnlijke boodschap brengen? Kort en bondig communiceren

Allerlei doekjes winden om wat je eigenlijk wilt zeggen? Het kan verleidelijk zijn, maar doe het toch liever niet. Als je niet to the point bent, kom je al snel onzeker over. Het lijkt alsof je je het spannend vindt om je punt te maken. Bovendien is de kans klein dat de ander uit het […]

Hoe kun je begrip tonen tips kopie

Meer inlevingsvermogen voor je collega tonen? Probeer deze 5 dingen!

Betere communicatie, betere samenwerking en betere gezamenlijke resultaten. Het zijn allemaal resultaten die je kunt behalen door meer inlevingsvermogen te tonen. Ja, ook als je het standpunt van je collega totaal niet begrijpt. Misschien wel juist dan. Hoe je dat doet, inlevingsvermogen tonen? Deze tips helpen je om je inleef- en luisterskills te verbeteren. 

affirmeren

Affirmeren: dé (wetenschappelijk bewezen) tactiek voor succesvolle feedbackgesprekken

Feedbackgesprekken zijn niet de makkelijkste om te voeren. Je hebt misschien van tevoren goed uitgedacht wat je wilt gaan zeggen. Maar hoe kun je voet bij stuk houden tijdens het gesprek, ook als de ander fel reageert, het niet met je eens is of juist gekwetst is door je feedback? Wetenschap laat zien dat een […]

Reflectief luisteren

Geef betere feedback dankzij reflectief luisteren (geen vragen, maar reflecties)

Luisteren is de nr. 1 vaardigheid in gesprekken. Juist in lastige gesprekken die niet van een leien dakje gaan. En al helemaal als het probleem ‘m erin zit dat jij en de ander elkaar niet lijken te begrijpen. In zo’n geval kan een handig trucje helpen: reflectief luisteren. Oftewel: niet vragen of je het goed […]

Ik-ik-jij-methode

Ik-ik-jij-methode: feedback geven zonder in de aanval te gaan

Goede feedback valt of staat bij de manier waarop je het brengt. Als jij je feedback goed opbouwt en netjes formuleert, ben je al een heel eind. Geen wijzende vingertjes of “Jij doet ook altijd…”-opmerkingen, maar wel feedback geven vanuit jezelf en met oog voor de ander. De ik-ik-jij-methode is de uitgelezen feedbackmethode waarmee je […]

Kritiek geven als leidinggevende

Kritiek geven als leidinggevende: in 6 stappen negatieve feedback geven.

Een teamlid bakt er niets van. Aan jou de taak om hem aan te spreken op zijn gedrag. Maar hoe doe je dat, zonder hem te kwetsen of een defensieve reactie uit te lokken? Simpel: (1) geef een compliment. (2) Benoem het probleem. (3) Kom met be… Nieuwsgierig naar de overige stappen? Lees ze hier.

confrontatie aangaan

De confrontatie aangaan met collega’s, zo houd je het positief!

Al een tijdje wil je er iets van zeggen. Je collega klopt elke keer op vrijdagmiddag last-minute bij jou aan voor het schrijven van een nieuwsbrief. Daardoor zit je elke week tot half zeven op een nieuwsbrief te zwoegen die er halsoverkop uit moet. Niet je favoriete begin van het weekend! Maar hoe vertel je […]

Omgaan met weerstand op de werkvloer advies

Omgaan met weerstand op de werkvloer | In 4 stappen naar de juiste reactie!

We willen allemaal het liefst dat collega’s direct enthousiast reageren op ons voorstel. Helaas is de realiteit soms anders. Je hebt vast weleens meegemaakt dat een collega weerstand voelt tegen jouw voorstel. Dat kan weerstand tegen verandering zijn, weerstand tegen een standpunt of weerstand tegen een nieuwe werkwijze. Frustrerend wel! Maar gelukkig hoeft het geen […]

jezelf wegcijferen

Stop met jezelf wegcijferen. Je kunt niet iedereen tevreden houden

Je bent in je leven al door flink wat brandende hoepels gesprongen. Om mensen tevreden te houden of om confrontaties te vermijden. Dat houd jij jezelf dan voor. People-pleasing noemen wij het. En het is onnodig, zeker wanneer je serieus genomen wil worden op de werkvloer of in de privésfeer. Maak jezelf daarom niet klein. […]

de 4

Respectvolle feedback leren geven met de 4 G’s feedbackmethode

Bij 4G denk je misschien meteen aan je datanetwerk. Maar ken je ook de 4 G’s feedbackmethode? Een handige methode waarmee je ongewenst gedrag benoemt en kunt bijsturen. En dat op een respectvolle manier zonder dat het gesprek direct escaleert. Zo ingewikkeld als 4G-internet is het gelukkig niet. Lees verder en leer feedback geven volgens […]

gevoelens-uiten

Met deze 4 tips om gevoelens te uiten houd je het constructief!

Opeens is het er: een gevoel van boosheid of frustratie. Een van je collega’s maakt in een vergadering uit het niets een sneer. “Goh, jouw werk heeft nog wel wat verbetering nodig!”, klinkt het ten overstaan van je andere collega’s. Je merkt direct dat die opmerking wat met je doet. Moet je er iets mee? […]

Grenzen aangeven

Grenzen aangeven zit ‘m in 1 woordje: ‘ik’

Grensoverschrijdend gedrag komt in alle vormen en maten: van de onschuldige ‘ik weet dat je geen tijd hebt, maar kun je toch…’ tot aan een leidinggevende die denkt jou ieder moment van de dag te kunnen bellen. Dat is niet oké. Tijd om op je strepen te staan en je grenzen aan te geven. Door […]

Hoe kun je begrip tonen_

Begrip tonen als manager (zonder je te laten meeslepen) – zo doe je dat!

Je merkt het aan alles. Een medewerker uit je team zit niet goed in zijn vel. Je vermoedt dat diegene zijn ei kwijt wilt. Je wilt graag met hem praten en advies geven, maar vooral: begrip tonen. Tegelijkertijd wil je niet te veel in het gevoel van de ander meegaan en jouw professionele afstand bewaren. […]

Klaagcultuur

De Do’s en Don’ts om Medewerkers te Motiveren (5 Tips)

“People don’t leave companies, they leave managers.” Je kent vast wel die managers die een jaar lang alle negatieve feedback opsparen om die er tijdens het voortgangsgesprek in één keer uit te gooien. Eventueel gevolgd door een ongemakkelijk “Maar je kleedt je wel representatief.” Of iemand die denkt dat het vooruitzicht van een bonus voldoende […]

feedback methoden

Ze mogen niet ontbreken op de werkvloer; deze 4 feedback methoden

Terugkoppeling ontvangen van je team. Belangrijk, cruciaal zelfs. Om effectief samen te werken, maar ook voor een betere besluitvorming. Jij, als leidinggevende, zal daarom een feedback cultuur moeten creëren — een waarin terugkoppeling geven als de standaard wordt gezien. Het lukt je zodra je deze 4 feedback methoden toepast. 

Evaluatiegesprek

Evaluatiegesprek? “Vermijd 3 Feedback Fouten”, Zegt Google Manager

Kim Scott werkte als manager voor o.a. Google en Apple, met succes. Haar geheim? Evalueren! Maar wel zónder 3 typische fouten – en mét 2 elementen. Een feedback aanpak met de naam: “Radical Candor”. Dit is hoe dat werkt, bij jou in de praktijk.

Volg ons op Facebook

Like onze pagina op Facebook en laat je inspireren door slimme tijdwinst tips.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme time-management tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Trainingsagenda

Onze 1-daagse trainingen

november

26nov09:0016:00NIEUWOnline • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

26nov09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

februari

03feb09:0016:00Rotterdam • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Rotterdam, Barbizonlaan 25 2908 MB CAPELLE AAN DE IJSSEL

03feb09:0016:00Online • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

maart

11mrt09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

april

07apr09:0016:00Online • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

07apr09:0016:00Amsterdam • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Amsterdam Arena, Hoogoorddreef 5, 1101 BA Amsterdam-Zuidoost

mei

20mei09:0016:00Rotterdam • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Rotterdam, Barbizonlaan 25 2908 MB CAPELLE AAN DE IJSSEL

Meest populair

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

Heb je vragen?

Bel ons, we helpen je graag verder:

085 – 06 510 19 *

Of mail ons je vraag: info@tijdwinst.com

* Vanuit België: 0031 85 – 06 510 19
Maandag t/m vrijdag • 08:00 tot 20:00 uur

Maatwerk training?

Vertel ons vrijblijvend over de uitdagingen waarmee jullie te maken hebben.

Vraag een voorstel aan en laat je verrassen door onze aanpak.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand.
Geen spam, beloofd!

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X