Feedback geven tips

Frisse feedback geven tips voor iedereen die op zoek is naar tips om zijn communicatie met anderen te verbeteren.

aangevallen voelen

Aangevallen voelen na feedback? Zo ga je met die reactie om!

Je geeft oprechte feedback om de ander verder te helpen. Maar die landt niet zoals je zou willen. Je collega lijkt zich aangevallen te voelen. Zelfs gekwetst misschien. Hoe ga je daar goed mee om? Zonder je meteen te verontschuldigen of je terechte feedback abrupt in te trekken? Deze 5 stappen helpen je.

Wat niet zeggen tijdens feedback geven? 4 zinnen om te schrappen

Natuurlijk is het vervelend om iemand van kritiek te voorzien. Je doet het daarom liever niet of je verzacht je boodschap zodanig dat het de ander niet kwetst. Begrijpelijk, maar wanneer je iemand werkelijk een groeimoment wil bieden, draai je er niet om heen: je levert constructieve, heldere feedback. Door deze 4 zinnen vermijden maak […]

4 soorten gesprekken en hoe je ze stuurt

Herken verschillende soorten gesprekken (en doe dan dit)

Een gesprek verloopt lastig wanneer een ander zich op een totaal andere golflengte bevindt. Dan praat je langs elkaar heen en heeft jullie babbel eigenlijk geen zin. Om nou te voorkomen dat jullie gesprek onconstructief – en dus waardeloos – is, leer je verschillende soorten gesprekken kennen (én hoe je ze terugbrengt naar een conversatie […]

Een compliment geven. 3 elementen zorgen voor een wow-factor

Een compliment geven: 3 elementen voor een ‘wow’-factor

“Goed bezig!” zeg je, terwijl je je collega een schouderklopje geeft. “Ik had het niet beter kunnen doen.” Dat zal best, maar wat jij wél beter kan doen, is het geven van complimenten. Wil je namelijk iemand een loftuiting geven, doe het dan goed: zorg voor een ‘wow’-factor. Dat lukt wanneer je deze 3 elementen […]

Verschil introvert extravert1

Zo houd je rekening met het verschil introvert en extravert bij feedback geven

Waar collega X nog net niet stilletjes in een hoekje kruipt als je haar van feedback voorziet, steekt collega Y juist direct van wal om over oplossingen te brainstormen. Wat is dat toch? Eén ding: het verschil tussen introvert en extravert speelt een grote rol. Zo houd je rekening met introvert vs extravert en komt […]

communicatieve vaardigheden 2

4 communicatieve vaardigheden laten je feedback beter landen

Feedback geven is altijd goed, mits je het juist aanpakt. Indien je om de boodschap heen draait, niet uit je woorden komt of een gesloten houding aanneemt, zal de ontvanger met meer vragen dan antwoorden achterblijven. Werk daarom aan je communicatieve vaardigheden. Voor feedback die landt en waar de ontvanger écht iets aan heeft: 

woede1

Kalmeer je woede vóórdat je een feedbackgesprek aangaat — 1 advies

Aan het eind van de dag is het belangrijk dat dingen worden uitgesproken. Om te voorkomen dat je laaiend en furieus aan tafel gaat zitten wil je jouw woede eerst onder controle krijgen. Dan pas kun je namelijk een goed feedbackgesprek aangaan; één die gebaseerd is op feiten in plaats van op emoties. 1 advies […]

Motiverende gespreksvoering1

Negatieve feedback uiten? Motiverende gespreksvoering houdt het positief

Motiverende gespreksvoering wordt doorgaans gebruikt in de verslavingszorg. Tot men het positieve effect ervan zag op feedbackgesprekken. Ineens drong de kritiek werkelijk door bij de persoon, dacht hij na over de feedback die hij ontving en veranderde hij zijn gedrag! Zonder wrok, zonder zichzelf te verdedigen. Ideaal dus, voor op de werkvloer. Dit is hoe […]

Leugens herkennen advies

Spreekt iemand de waarheid? Leugens herkennen in 3 stappen

Een leugentje om bestwil doet niemand kwaad, toch? Het is slechts een kleine verbuiging van de werkelijkheid, één die de boel misschien zelfs opleukt. Toch kan zelfs de kleinste leugen zorgen voor een daling in geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Zeker wanneer je op elkaar bent aangewezen en samenwerkt in een hecht team. Je wilt leugens dan […]

zelfverzekerde houding tip

Krachtige feedback geven? Een zelfverzekerde houding is belangrijk! (5 tips)

Krachtige feedback is feedback die duidelijk verwoord is én zelfverzekerd overkomt. Want als iemand met zijn blik naar de grond mompelt “Het zou goed zijn als je dit voortaan anders aanpakt”, dan is de kans klein dat de ander daar ook echt gehoor aan geeft. Een zelfverzekerde houding is dus een must. En het is […]

Eigenwaarde vergroten

Help je onzekere collega zijn eigenwaarde vergroten in 4 stappen!

Een verslagen blik na negatieve feedback. Andere mensen over zich heen laten lopen. En uitspraken als “Ik kan het niet” zodra een nieuw project op de planning staat. Het is je al vaker opgevallen bij je collega dat hij niet heel stevig in zijn schoenen staat. Je wilt het onderwerp bespreekbaar maken en hem op […]

Kort en bondig communiceren

Pijnlijke boodschap brengen? Kort en bondig communiceren

Allerlei doekjes winden om wat je eigenlijk wilt zeggen? Het kan verleidelijk zijn, maar doe het toch liever niet. Als je niet to the point bent, kom je al snel onzeker over. Het lijkt alsof je je het spannend vindt om je punt te maken. Bovendien is de kans klein dat de ander uit het […]

Hoe kun je begrip tonen tips kopie

Meer inlevingsvermogen voor je collega tonen? Probeer deze 5 dingen!

Betere communicatie, betere samenwerking en betere gezamenlijke resultaten. Het zijn allemaal resultaten die je kunt behalen door meer inlevingsvermogen te tonen. Ja, ook als je het standpunt van je collega totaal niet begrijpt. Misschien wel juist dan. Hoe je dat doet, inlevingsvermogen tonen? Deze tips helpen je om je inleef- en luisterskills te verbeteren. 

affirmeren

Affirmeren: dé (wetenschappelijk bewezen) tactiek voor succesvolle feedbackgesprekken

Feedbackgesprekken zijn niet de makkelijkste om te voeren. Je hebt misschien van tevoren goed uitgedacht wat je wilt gaan zeggen. Maar hoe kun je voet bij stuk houden tijdens het gesprek, ook als de ander fel reageert, het niet met je eens is of juist gekwetst is door je feedback? Wetenschap laat zien dat een […]

Reflectief luisteren

Geef betere feedback dankzij reflectief luisteren (geen vragen, maar reflecties)

Luisteren is de nr. 1 vaardigheid in gesprekken. Juist in lastige gesprekken die niet van een leien dakje gaan. En al helemaal als het probleem ‘m erin zit dat jij en de ander elkaar niet lijken te begrijpen. In zo’n geval kan een handig trucje helpen: reflectief luisteren. Oftewel: niet vragen of je het goed […]

Ik-ik-jij-methode

Ik-ik-jij-methode: feedback geven zonder in de aanval te gaan

Goede feedback valt of staat bij de manier waarop je het brengt. Als jij je feedback goed opbouwt en netjes formuleert, ben je al een heel eind. Geen wijzende vingertjes of “Jij doet ook altijd…”-opmerkingen, maar wel feedback geven vanuit jezelf en met oog voor de ander. De ik-ik-jij-methode is de uitgelezen feedbackmethode waarmee je […]

Kritiek geven als leidinggevende

Kritiek geven als leidinggevende: in 6 stappen negatieve feedback geven.

Een teamlid bakt er niets van. Aan jou de taak om hem aan te spreken op zijn gedrag. Maar hoe doe je dat, zonder hem te kwetsen of een defensieve reactie uit te lokken? Simpel: (1) geef een compliment. (2) Benoem het probleem. (3) Kom met be… Nieuwsgierig naar de overige stappen? Lees ze hier.

confrontatie aangaan

De confrontatie aangaan met collega’s, zo houd je het positief!

Al een tijdje wil je er iets van zeggen. Je collega klopt elke keer op vrijdagmiddag last-minute bij jou aan voor het schrijven van een nieuwsbrief. Daardoor zit je elke week tot half zeven op een nieuwsbrief te zwoegen die er halsoverkop uit moet. Niet je favoriete begin van het weekend! Maar hoe vertel je […]

Omgaan met weerstand op de werkvloer advies

Omgaan met weerstand op de werkvloer | In 4 stappen naar de juiste reactie!

We willen allemaal het liefst dat collega’s direct enthousiast reageren op ons voorstel. Helaas is de realiteit soms anders. Je hebt vast weleens meegemaakt dat een collega weerstand voelt tegen jouw voorstel. Dat kan weerstand tegen verandering zijn, weerstand tegen een standpunt of weerstand tegen een nieuwe werkwijze. Frustrerend wel! Maar gelukkig hoeft het geen […]

jezelf wegcijferen

Stop met jezelf wegcijferen. Je kunt niet iedereen tevreden houden

Je bent in je leven al door flink wat brandende hoepels gesprongen. Om mensen tevreden te houden of om confrontaties te vermijden. Dat houd jij jezelf dan voor. People-pleasing noemen wij het. En het is onnodig, zeker wanneer je serieus genomen wil worden op de werkvloer of in de privésfeer. Maak jezelf daarom niet klein. […]

Volg ons op Facebook

Like onze pagina op Facebook en laat je inspireren door slimme tijdwinst tips.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme time-management tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Trainingsagenda

Onze 1-daagse trainingen

februari

03feb09:0016:00Rotterdam • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Rotterdam, Barbizonlaan 25 2908 MB CAPELLE AAN DE IJSSEL

03feb09:0016:00Online • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

maart

11mrt09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

april

07apr09:0016:00Online • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

07apr09:0016:00Amsterdam • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Amsterdam Arena, Hoogoorddreef 5, 1101 BA Amsterdam-Zuidoost

mei

20mei09:0016:00Rotterdam • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Rotterdam, Barbizonlaan 25 2908 MB CAPELLE AAN DE IJSSEL

juni

09jun09:0016:00Online • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 Online via een interactieve video conferencing

09jun09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

juli

07jul09:0016:00Amsterdam • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Amsterdam Arena, Hoogoorddreef 5, 1101 BA Amsterdam-Zuidoost

07jul09:0016:00Utrecht • 1-daagse Feedback Training09:00 - 16:00 BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 3511 GC UTRECHT

Meest populair

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

Heb je vragen?

Bel ons, we helpen je graag verder:

085 – 06 510 19 *

Of mail ons je vraag: info@tijdwinst.com

* Vanuit België: 0031 85 – 06 510 19
Maandag t/m vrijdag • 08:00 tot 20:00 uur

Maatwerk training?

Vertel ons vrijblijvend over de uitdagingen waarmee jullie te maken hebben.

Vraag een voorstel aan en laat je verrassen door onze aanpak.

Gratis slimme tips!

Laat je maximaal 2x per maand inspireren met slimme tips voor een druk én leuk (werk)leven:

Maximaal 2x per maand.
Geen spam, beloofd!

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X