Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Omgaan met veranderingen

Omgaan met veranderingen lastig? Zo geef je op de juiste manier feedback!

Veranderingen op de werkvloer zijn onvermijdelijk. Maar makkelijk is omgaan met veranderingen niet altijd. Het kost tijd om je een nieuwe tool eigen te maken, om soepel samen te werken met die nieuwe onervaren collega of om je werkprocessen compleet om te gooien. Eén ding is belangrijk om zo’n verandering soepel te laten verlopen: geef feedback. En wel op deze […]

Lees verder
Positieve terugkoppeling

Positieve terugkoppeling “is cruciaal” (en simpel, met 1 ingrediënt)

We zien het waarschijnlijk als overbodige luxe: complimenten, lof en bevorderend commentaar. Of je weet niet goed hoe je het moet geven. Toch wil iedereen het ontvangen, bevestigt onderzoek. Doén dus! Met 5 regels voor echt effectieve positieve terugkoppeling – en 1 ingrediënt met de juiste woorden op het juiste moment.

Lees verder
communicatieve vaardigheden 2

4 communicatieve vaardigheden laten feedback beter landen

Feedback geven is altijd goed, mits je het juist aanpakt. Indien je om de boodschap heen draait, niet uit je woorden komt of een gesloten houding aanneemt, zal de ontvanger met meer vragen dan antwoorden achterblijven. Werk daarom aan je communicatieve vaardigheden. Voor feedback die landt en waar de ontvanger écht iets aan heeft: 

Lees verder
zenuwachtig gevoel

Zenuwachtig gevoel als je negatieve feedback geeft? Nergens voor nodig – en wel hierom!

Je bent al de hele dag zenuwachtig om dat ene lastige gesprek dat vandaag op de planning staat. Jij gaan namelijk negatieve feedback geven of slecht nieuws brengen. Het moet gebeuren, maar je ziet er als een berg tegenop. En dát is dus nergens voor nodig. Dit zijn 4 redenen waarom dat zenuwachtige gevoel zonder reden de deur uit mag. 

Lees verder
Eerlijk zijn op het werk

Eerlijk zijn op het werk – heel belangrijk volgens onderzoek. Zo pak je het goed aan!

Eerlijkheid is cruciaal voor een goede samenwerking. Zo blijkt ook uit onderzoek.. Als jij je ergens mateloos aan ergert maar daar niets van zegt, dan lopen de frustraties alleen maar hoger op. Dus spreek je uit, vertel wat je oprecht goed vindt en durf kritiek te geven. Met deze 7 tips kun jij eerlijk zijn op het werk zonder dat […]

Lees verder
verantwoordelijkheid nemen

Wanneer teamleden geen verantwoordelijkheid nemen: hoe spreek je hen daarop aan?

Teamleden die hun werk verwaarlozen, excuses verzinnen of keer op keer ondermaats werk afleveren (“…maar het is wel op tijd!”) zorgen voor veel stress. Dit leidt niet alleen tot demotivatie, maar heeft ook een negatieve invloed op de werksfeer. Hoe spreek je hen hierop aan? Gebruik de ‘Accountability dial’.

Lees verder
delegeren

Delegeren – Wat is een goede manier om je boodschap over te brengen?

Goede communicatie is het basisingrediënt voor een goede samenwerking. Delegeren doe je daarom graag met beleid. Op een manier zodat zowel jijzelf als ook de ander er baat bij heeft. En is jouw aanpak hierin prettig, dan komt dit de vibe binnen het team óók ten goede. Delegeren kun je leren! Leer het hier met 7 tips van professor Scott […]

Lees verder
intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie stimuleren (doe je met deze woorden)

Intrinsieke motivatie klinkt psychologisch erg complex. Als leidinggevende lijkt het dan ook lastig om mensen zélf in beweging te laten komen en beter werk te leveren. Is het niet! Onderzoek toont aan hoe je intrinsieke motivatie stimuleert (en hoe het 4x beter werkt dan bonussen uitdelen): in deze exacte woorden. 

Lees verder
Reflectief luisteren

Geef betere feedback dankzij reflectief luisteren (geen vragen, maar reflecties)

Luisteren is de nr. 1 vaardigheid in gesprekken. Juist in lastige gesprekken die niet van een leien dakje gaan. En al helemaal als het probleem ‘m erin zit dat jij en de ander elkaar niet lijken te begrijpen. In zo’n geval kan een handig trucje helpen: reflectief luisteren. Oftewel: niet vragen of je het goed hebt begrepen, maar jouw interpretatie […]

Lees verder
hoogsensitief

Hoogsensitief? Zo geef je tactische feedback aan je hoogsensitieve collega

Je vermoedt dat je collega hoogsensitief is. Ze kan wat sneller geraakt zijn door emotionele gesprekken of conflicten, en heeft soms zichtbaar tijd nodig om dingen te laten bezinken. Toch wil je haar feedback geven over iets wat je dwarszit. Het liefst op een tactische manier die haar niet kwetst. Zo doe je dat, in 4 stappen.

Lees verder
Actief luisteren

Actief luisteren bij feedback ontvangen: lastig! Tot je deze techniek kent

Feedback ontvangen is meestal geen pretje, zeker niet als het vooral kritiek is. Maar met 1 actief luisteren techniek wordt het desondanks – cliché, maar waar – een leerproces. Wat feedback zou moeten zijn. Wordt jij beter van, wordt je werk beter van, en wordt jullie collega-band zelfs beter van! Probeer ‘t en gun jezelf dat luisterend oor.

Lees verder
Talentontwikkeling

Talentontwikkeling voor het perfecte team (zónder micromanagen)!

Steeds meer organisaties zien het nut in van talentontwikkeling. Gelukkig maar, zegt onderzoeker dr. Mirjam Baars. Toch gebeurt er op veel plekken nog het tegenovergestelde van talentontwikkeling; managers dwarsbomen het, zonder dat ze het doorhebben. Dit is hoe het wél werkt, voor optimale inzet en output van elk teamlid. 

Lees verder
Luisteren

De 3 stappen feedback geven gids – waar collega’s wél naar luisteren

Je kunt feedback geven zoveel je wil, maar als je graag ziet dat je collega’s er écht op vooruit gaan, zullen ze er ook naar moeten luisteren. Werkelijk horen wat je zegt, en er mee aan de slag gaan. Hoe pak je dat aan, zonder dat belerende geheven vingertje? In 3 stappen, volgens deze management communicatie professor.

Lees verder
Feedback vragen voorbeelden 5_

Écht constructieve feedback geven? Wis 4 woorden uit je vocabulaire

Wil je echt iets bereiken met de feedback die je geeft? Zorg er dan voor dat je altijd constructieve feedback geeft. Het draait er allemaal om hoe je de feedback aflevert verwoordt. Ga voor constructieve feedback, zodat je collega er ook echt iets mee doet. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Te beginnen met het vermijden van 4 woorden én […]

Lees verder
Hoe kun je begrip tonen tips kopie

Meer inlevingsvermogen op de werkvloer tonen? Probeer deze 5 dingen!

Betere communicatie, betere samenwerking en betere gezamenlijke resultaten. Het zijn allemaal resultaten die je kunt behalen door meer inlevingsvermogen te tonen. Ja, ook als je het standpunt van je collega totaal niet begrijpt. Misschien wel juist dan. Hoe je dat doet, inleven in een ander? Deze 5 tips helpen je om je inleef- en luisterskills te verbeteren. 

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten