Meer inlevingsvermogen voor je collega tonen? Probeer deze 5 dingen!

Betere communicatie, betere samenwerking en betere gezamenlijke resultaten. Het zijn allemaal resultaten die je kunt behalen door meer inlevingsvermogen te tonen. Ja, ook als je het standpunt van je collega totaal niet begrijpt. Misschien wel juist dan. Hoe je dat doet, inlevingsvermogen tonen? Deze tips helpen je om je inleef- en luisterskills te verbeteren. 

Inlevingsvermogen – ook wel: empathisch vermogen – is dus heel belangrijk in welke situatie dan ook. Zo ook in deze gevallen:

  • Je bent manager en een van je medewerkers klopt met een lastige situatie bij je aan. Ze zit er flink doorheen en heeft advies nodig.
  • Je werkt samen met een collega en jullie staan er allebei heel anders in. Een gezamenlijk besluit lijkt heel ver weg.
  • Je directe collega worstelt ergens mee en wil haar hart luchten om weer verder te kunnen.
  • Of je bent in gesprek met een klant die het momenteel lastig heeft. Je wilt daar op een goede manier op inspelen en empathie tonen zonder dat je daarin te ver gaat.

In al die situaties is er één vaardigheid die je helpt. Inlevingsvermogen dus. Belangrijk om te hebben of om jezelf in te trainen. Gelukkig ben je voor dat laatste bij dit artikel aan het juiste adres.

Inlevingsvermogen tonen – zelfs als je het oneens bent

De mate waarin je je in een ander kunt inleven, heeft er vaak mee te maken hoe dicht iemand bij je staat en hoeveel jullie op elkaar lijken. Als een collega ergens totaal anders instaat dan jij, lijkt het misschien knap lastig om je alsnog in de ander te verplaatsen. Maar wees gerust: onmogelijk is het niet.

Ook als je het niet met iemand eens bent, kun je nog je best doen om je in de ander in te leven. 

Daarover vertelt Dylan Marron bijvoorbeeld in zijn TED talk. Hij ging in gesprek met mensen die haatreacties op zijn YouTube-kanaal achterlieten en daar kwamen verrassende gesprekken uit voort. De moraal van zijn verhaal? Ga het gesprek aan en probeer de situatie van de ander zo goed mogelijk te begrijpen. Dat kan je verrassende (en helpende) inzichten opleveren.

https://www.ted.com/talks/dylan_marron_empathy_is_not_endorsement/

P.S. Heb je een collega die je écht niet kunt uitstaan? Probeer dan het Ben Franklin-effect eens. Misschien ga je je collega door deze handige hersenhack tóch iets aardiger vinden. 

Hoe kun je begrip tonen tips kopie

5 tips voor meer inlevingsvermogen

Je kunt je in theorie dus zelfs in de schoenen verplaatsen van collega’s met wie je totaal niet op één lijn zit. Hoe je dat doet? Deze 5 tips helpen je om met meer inlevingsvermogen te reageren op een situatie waarin dat gepast is.

1. Wees er voor de ander

Maak bewust tijd vrij voor een gesprek. Een simpele randvoorwaarde, maar wel een heel belangrijke. Neem de tijd, zodat je er echt voor de ander kunt zijn. 

Zoek ook een passende ruimte die zo min mogelijk afleiding biedt en zorg ervoor dat je met volle aandacht bij het gesprek kunt zijn. Hoe meer je gefocust bent op het gesprek, hoe beter je alle details van het verhaal in je op kunt nemen en dus inlevingsvermogen kunt tonen.

2. Luister en stel vragen 

Hoor niet alleen wat de ander zegt, maar besteed er ook echt aandacht aan. In die zin gaat je inleven in de ander een stap verder dan alleen maar luisteren. Actief luisteren is waar je voor inlevingsvermogen meer bij gebaat bent. 

Actief luisteren houdt in dat je het woord niet overneemt en ook niet direct tegen de ander ingaat. In plaats daarvan laat je de ander uitpraten en stel je vragen waarmee je je gesprekspartner aanmoedigt om meer te vertellen. Af en toe bevestig je wat de ander zegt en erken je dat.

Ga daarbij uit van de 80-20-regel: probeer 80% van de tijd te luisteren en 20% te praten.

Als je aan het woord bent, zijn verhelderende (open) vragen heel helpend om de situatie van de ander nog beter te begrijpen. En dat zonder zelf het gesprek over te nemen. 

Bijvoorbeeld:

  • “Hoe lang speelt dat al?”
  • “Wat vind je daar het lastigst aan?”
  • “Waar zou je op dit moment behoefte aan hebben?”
  • “Hoe voel je je daarbij?”
  • “Wat zegt betrokkene X daarvan?”
  • “Wat heb je zelf al geprobeerd?”

Hoe kun je begrip tonen tips kopie

3. Erken wat de ander voelt

Geef niet direct concrete feedback en wacht ook nog even met het aandragen van oplossingen. Begin met erkennen wat de ander voelt en met bevestigen dat dat lastig is. Vul geen dingen in voor de ander, maar vat liever kort samen wat de ander heeft gezegd. Doe dat ook zoveel mogelijk in diens woorden. 

Gebruik daarvoor bijvoorbeeld deze zinnen:

  • “Ik zie dat het je raakt. Dat begrijp ik.” 
  • “Dat moet heel lastig voor je zijn geweest.”
  • “Je voelt je dus … door …”
  • “Dus er gebeurde dit, dat en dat. Dat moet heel lastig zijn geweest.”
  • “Wat een rotdag heb je gehad! Dat is zeker niet makkelijk.”

Let op: de gevoelens van een ander erkennen hoeft niet te betekenen dat je het ermee eens bent. Je vat simpelweg samen wat je uit het gesprek haalt en verplaatst je in het perspectief van de ander, maar neemt niet per definitie zijn gevoelens en gedachten over. 

Sterker nog: liever niet. Afstand bewaren van het verhaal is vaak alleen maar helpend voor jullie allebei. 

4. Vraag wat jij voor de ander kunt doen

Het kan zijn dat iemand alleen zijn verhaal kwijt wil. Maar misschien vindt de ander het ook fijn als je feedback geeft of een oplossing aandraagt. Laat dat van de ander afhangen. Kom niet direct met adviezen, maar vraag simpelweg waar diegene behoefte aan heeft. 

  • “Wat heb je van mij nodig?”
  • “Wat kan ik voor je doen?” 
  • “Waar heb je nu behoefte aan?”

Vraagt de ander om advies of oplossingen? Dan kun je die natuurlijk geven (lees hiervoor wel eerst nog even tip 5). Heeft de ander vooral behoefte aan een luisterend oor? Slik dan je feedback in – hoe moeilijk ook – en bewaar die tot een ander moment.

Hoe kun je begrip tonen tips kopie

5. Optioneel: geef op een constructieve manier feedback

Staat de ander open voor feedback? En heb je elk detail van de situatie goed begrepen door aandachtig te luisteren? Dan is het eindelijk zover: je kunt de ander de feedback geven die vast al een tijdje op het puntje van je tong ligt.

Of nee, wacht. Nog heel even. 

Het is wel zo handig om je feedback te brengen op een goede manier waarbij je rekening houdt met de behoeften van de ander. Houd het bijvoorbeeld bij hooguit één feedbackpunt in plaats van helemaal los te gaan met tips. Bied verder aan dat je met de ander wilt meedenken over een plan van aanpak. Ook een voorbeeld geven van het gedrag dat je voorstelt kan helpen.

Lees in dit artikel hoe je feedback geeft op zo’n manier dat zelfs die ene irritante collega naar je luistert. Werkt echt!

Wat ook helpt om constructieve feedback te geven? Volg een 1-daagse cursus feedback geven van deskundige trainers. Wij bieden de populairste feedbacktraining van Nederland zowel als open training als online aan. 

In deze training leer je op een opbouwende manier feedback geven en ontvangen en leer je daarvoor allerlei tips & tricks (zowel verbaal als non-verbaal). Zo kun je je onderlinge relaties verbeteren en een nog betere samenwerking in je team bereiken door simpele aspecten van je eigen gedrag te veranderen. Oftewel: nuttige lessen waar je je hele carrière wat aan hebt.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X