Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Feedback-vragen-voorbeelden

44 feedback vragen voorbeelden – Zo vraag jij zelf om waardevolle feedback!

Feedback vragen? Je zou wel gek zijn! Straks krijg je een lading commentaar over je heen. Tóch is het een goed idee. Feedback vragen over jezelf maakt feedback krijgen alleen maar makkelijker. Plus je profiteert van nog een paar voorbeelden. Welke vragen je kunt stellen om zinvolle feedback te krijgen? Deze 44 voorbeelden van feedbackvragen helpen je op weg.

Lees verder

Johari venster – Ontdek de verborgen facetten van je persoonlijkheid (en verbeter je relaties!)

Ben je ooit benieuwd geweest naar hoe anderen jou zien en welke delen van je persoonlijkheid voor hen verborgen blijven? Het Johari venster biedt een fascinerend inzicht in ons zelfbewustzijn en de impact ervan op onze relaties. Of je nu een manager, teamlid of gewoon een nieuwsgierige geest bent naar hoe anderen jou zien, ontdek hoe het Johari-venster jou kan […]

Lees verder
vrouwen ogen met vingers in groen geel blauwvoor gezicht

Zo geef je elk DISC profiel feedback (tips per kleur!)

Wind er bij een ‘rode’ collega geen doekjes om. Vergeet bij een ‘gele’ vriend zeker niet jullie vriendschap te benadrukken! En ga nóóit onvoorbereid een feedbackgesprek in wanneer het een ‘blauwe’ klant betreft! In dit uitgebreide artikel lees je hoe je elk DISC profiel van feedback voorziet (én wat je vooral niet moet zeggen!).

Lees verder
360 graden feedback

360 graden feedback. Wij zijn er geen fan van. Dit is waarom

Het is een gevaarlijk goedje, die 360 graden feedback. Zet je hem verkeerd in, dan kan het je hele beoordeling saboteren. Wil je hem toch echt gebruiken? Dat kan, maar let dan in elk geval op de meest gemaakte fouten van deze hachelijke beoordelingstechniek. Hou je aan de (4) regels! 

Lees verder
3 mensen met duim ophoog naar voren

Complimenten op de werkvloer: zo geef én ontvang je ze (volgens gedragsexpert)

Elk jaar op 1 maart is het in het nieuws: Complimentendag op het werk. Opeens wordt er zelfs door niet-complimenteuze collega’s gestrooid met de meest originele complimenten. Maar… in een gezond bedrijf bewaar je je lovende woorden niet tot die ene dag. Complimenten geven aan collega’s is belangrijk, mits je het goed aanpakt. Zo geef en ontvang je complimenten volgens […]

Lees verder
man op voorgrond met handen voor zijn gezicht, op achtergrond twee mensen naar hem kijken

Stop met over je heen laten lopen – 4 feedback-tips van psychologen

Die ene collega lukt het altijd. Zelfs als alles in je schreeuwt “Nee!”, krijgt je collega het voor elkaar dat jij je alwéér opoffert. Vooruit, jij stuurt de vergadernotulen wel rond. Of jij geeft wel toe in een discussie. Maar eigenlijk wil je één ding: stoppen met over je heen laten lopen. En dat op een constructieve manier meedelen.

Lees verder
2 mannen in gesprek aan tafel

Slecht-nieuws-gesprek voeren? Geen lange aanloop, zo doe je het wel!

Slecht nieuws brengen – je zou het maar moeten doen. Niemand vindt het leuk om te vertellen dat iemands contract afloopt of dat een project na maanden voorbereidingen toch niet doorgaat. Maar met de juiste tips is het misschien niet zo’n drama als je denkt. Eén tip: draai er niet omheen. En vooruit, in dit artikel geven we nóg 4 […]

Lees verder

Onderhandelen werkt anders dan je denkt – zo doe je het (in 7 stappen)

Onderhandelen is niet enkel weggelegd voor businessbazen en snoeiharde saleskoningen. Ook jij doet het wekelijks op de werkvloer. Als je feedback geeft, wil je bijvoorbeeld tot een oplossing komen. Dat doe je – je raadt het al – onderhandelend. En wil je het onderhandelen goed doen, dan pak je het anders aan dan je denkt. Lees onze beste onderhandelen-tips!

Lees verder
situationeel leiderschap

Situationeel leiderschap — de complete feedback instructie

Hoe spreek je een teamlid aan wanneer jij als leidinggevende een coachende leiderschapsstijl toepast? En hoe geef je feedback vanuit een delegerende rol? Dit artikel vertelt je alles over communiceren binnen de situationeel leiderschap theorie — van tips tot concrete (feedback)voorbeelden.

Lees verder
aangevallen voelen

Veel last van tussentijdse vragen? Geef deze tip: een een-op-een-gesprek!

Bij veel organisaties lijkt het haast de normaalste zaak van de wereld: elkaar te pas en te onpas storen voor kleine vragen. Collega’s die maar al te veel heen en weer mailen op een dag, medewerkers die elkaar uit hun concentratie halen om een vraag te stellen, of collega’s die voor elke ontvangen nieuwe mail direct de telefoon pakken. Storen […]

Lees verder
beter samenwerken

Beter samenwerken begint bij feedback geven — zonder conflict of hiërarchie

Als team doen jullie het niet echt, feedback geven. Dat is toch meer iets voor leidinggevenden en bovendien is het nogal confronterend om een collega aan te spreken. Mis én mis. Indien jullie op onderstaande manier feedback leren geven, kan het zonder hiërarchisch conflict. Komt jullie samenwerking ten goede, plus jullie eigen productiviteit! Snel verder lezen.

Lees verder
compliment-geven

Complimentjes geven? Maak het persoonlijk, specifiek en vermijd het woord ‘maar’!

In tegenstelling tot het uiten van negatieve feedback is het uitdelen van een welgemeend complimentje eenvoudig gedaan. Je hoeft maar een duimpje op te steken of een schouderklopje uit te delen en de boodschap is duidelijk: ‘goed gedaan’. Toch kan het beter: vermijd deze 3 veelgemaakte fouten en geef een top compliment!

Lees verder
4 soorten gesprekken en hoe je ze stuurt

Krachtig communiceren – zo geef je feedback die wél aankomt (7 stappen)

Je hebt een stevig punt te maken. De maat is vol, je boodschap serieus. Hoe dan ook wil je zeker weten dat jouw feedback landt én dat je collega er iets mee doet. Krachtig communiceren dus – er zit niets anders op. Met dit stappenplan geef je je boodschap dat krachtige zetje. Verbaal en non-verbaal. 

Lees verder
excuses aanbieden

Je excuses aanbieden na onterechte feedback doe je zo!

Oeps, je feedback was onterecht of ongegrond. Tijd om het recht te zetten! Maar hoe doe je dat zonder je geloofwaardigheid te ondermijnen? Begin niet met de situatie analyseren, maar met je excuses aanbieden – zeggen experts. En wel volgens deze stappen!

Lees verder
CONFLICTVERMIJDEND GEDRAG aanpakken kopie

Voorkom conflictvermijdend gedrag met deze 5 tips!

Complimenten uitdelen is voor veel mensen een stuk makkelijker dan negatieve feedback geven. Niet vreemd natuurlijk. Je bezorgt de ander liever een glimlach dan iemand misschien te kwetsen. Klinkt heel vredelievend, maar is juist niet handig. En helpend ook zeker niet. Hoe voorkom je conflictvermijdend gedrag en ga je op een goede manier de confrontatie aan?

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten