Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Positieve terugkoppeling

Positieve terugkoppeling “is cruciaal” (en simpel, met 1 ingrediënt)

We zien het waarschijnlijk als overbodige luxe: complimenten, lof en bevorderend commentaar. Of je weet niet goed hoe je het moet geven. Toch wil iedereen het ontvangen, bevestigt onderzoek. Doén dus! Met 5 regels voor echt effectieve positieve terugkoppeling – en 1 ingrediënt met de juiste woorden op het juiste moment.

Lees verder
Overtuigingen

Overtuigingen creëren conflict. Deel je mening op kantoor, in 3 stappen

Overtuigingen of onwrikbare visies. Heb je ze zonder besef, of je houdt er bewust halsstarrig aan vast? Niet oké. Ze creëren alleen maar conflict, met jezelf én collega’s. Natuurlijk mag je een idee of visie hebben, maar maak ‘m flexibel: in de vorm van een mening. Die kun je namelijk in 3 stappen conflictloos delen, en helpt je werk en […]

Lees verder
Omgaan met kritiek

Omgaan met kritiek lastig? “Logisch!” – 3x wat helpt (in 4 seconden)

Psychologen, professoren, psychiaters en onderzoekers zijn het er over eens: omgaan met kritiek is lastig. Dat is het voor praktisch iedereen (nee, je bent niet de enige!) en dat is logisch. Om 3 redenen, die diep in je brein én overlevingsinstinct zitten. Gelukkig is er ook een oplossing, die werkt in een paar seconden.

Lees verder
Actief luisteren

Actief luisteren bij feedback ontvangen: lastig! Tot je deze techniek kent

Feedback ontvangen is meestal geen pretje, zeker niet als het vooral kritiek is. Maar met 1 actief luisteren techniek wordt het desondanks – cliché, maar waar – een leerproces. Wat feedback zou moeten zijn. Word jij beter van, wordt je werk beter van, en wordt jullie collega-band zelfs beter van! Probeer ‘t!

Lees verder
negatieve feedback

Negatieve feedback geven is lastig – 3x hoe je er om vraagt!

92% van de werknemers erkent dat negatieve feedback hen helpt ontwikkelen. En jij weet het ook. Maar je manager en collega’s vinden het lastig om te geven, in 77% van de gevallen. Logisch. Help ze jou helpen, op 3 manieren – die feedback vragen makkelijk (in plaats van ongemakkelijk) maken, volgens 2 communicatie hoogleraren. Wat je in dit artikel leert […]

Lees verder
Functioneringsgesprek

Functioneringsgesprek houd je met hét 3 stappen template van de pro’s

Eens per jaar vel je je oordeel en bespreekt wat er beter kan. Het functioneringsgesprek, in een notendop. Toch? Fout. De pro’s – de auteur van hét functioneringsgesprek handboek en de Management professor van Yale University – weten het beter. Met 1 even helder als verrassend template, in 3 stappen.

Lees verder
Johari Window

Johari Window – leer jezelf kennen via 5 feedback woorden

Al eens van gehoord: het “Johari Window” of “Johari Venster”? Het is een simpele zelfkennis techniek die je helpt ontdekken hoe anderen jou zien, versus hoe je jezelf ziet. Daar kán namelijk nogal een verschil tussen zitten. Deze techniek toont je via 5 feedback woorden waar dat verschil zit.

Lees verder

Feedback ontvangen, als niemand het durft te geven – 3 tips

Feedback ontvangen is belangrijk voor je professionele en persoonlijke ontwikkeling, dat weet je. Op individueel niveau, maar ook op team- en zelfs bedrijfsniveau is feedback cruciaal. Maar je krijgt niet altijd zomaar van je team. Ze durven namelijk niet! Dit is waarom, en hoe je je collega’s toch aan het spreken krijgt over je prestaties of resultaten, op 3 manieren.

Lees verder
Feedback vragen voorbeelden 5_

Écht constructieve feedback geven? Wis 4 woorden uit je vocabulaire

Feedback is – als het goed is – altijd opbouwende of “constructieve feedback”. Mits je hem goed aflevert. Zonder defensieve reactie en mét gemotiveerde reactie van de ontvanger. Dat doe je door een paar woorden of zinnen absoluut te vermijden, tijdens het feedback geven.

Lees verder
Closed loop feedback

“Closed loop feedback” maakt je bedrijf beter (op deze manier)

Je kent het niet? Of je kent het van klantfeedback? In beide gevallen hebben we je iets nieuws te vertellen. “Closed loop feedback” kun je namelijk inzetten voor optimale werknemerstevredenheid, en daar als bedrijf van profiteren. Bewezen. Dit is hoe dat werkt.

Lees verder
Persoonlijke ontwikkeling

“Persoonlijke ontwikkeling voorkomt vertrek” (in 2 stappen) zegt HR professor

Je wil dat je mensen optimaal functioneren, optimale werktevredenheid ervaren, én dat niemand uit je team vertrekt. Dat kan. De sleutel, volgens HR professor Hamori en Google’s hoofd People Management Bock: “Help ze met hun persoonlijke ontwikkeling”. Dit is hoe je dat doet, in 2 stappen.

Lees verder
talentontwikkeling voor het perfecte team

Talentontwikkeling voor het perfecte team (zónder micromanagen)!

Steeds meer organisaties zien het nut in van talentontwikkeling. Gelukkig maar, zegt onderzoeker dr. Mirjam Baars. Toch gebeurt er op veel plekken nog het tegenovergestelde van talentontwikkeling; managers dwarsbomen het, zonder dat ze het doorhebben. Dit is hoe het wél werkt, voor optimale inzet en output van elk teamlid.

Lees verder
Luisteren. Belangrijk wanneer het op feedback aankomt

De 3 stappen feedback geven gids (waar collega’s wél naar luisteren)

Je kunt feedback geven zoveel je wil, maar als je graag ziet dat je collega’s er écht op vooruit gaan, zullen ze er ook naar moeten luisteren. Werkelijk horen wat je zegt, en er mee aan de slag gaan. Hoe pak je dat aan, zonder dat belerende geheven vingertje? In 3 stappen, volgens deze management communicatie professor.

Lees verder
Feedback vragen

Feedback vragen – 1 psychologisch woord maakt het makkelijk

Je wil feedback. Dat is zeker. Het helpt je vliegensvlug vooruit in je capaciteiten en carrière. Toch schiet feedback geven er vaak bij in, bij je manager. Om feedback vragen is de enige oplossing. Dat kan heel simpel en subtiel – als je het woord “feedback” vervangt, zegt wereldberoemd professor in de psychologie Robert Cialdini. “You are not going to […]

Lees verder

360 graden feedback goed idee? – Alleen als je je aan 4 regels houdt

Het is een gevaarlijk goedje, die 360 graden feedback. Zet je hem verkeerd in, dan kan het je hele beoordeling saboteren. Wil je hem toch echt gebruiken? Dat kan, maar let dan in elk geval op de meest gemaakte fouten van deze hachelijke beoordelingstechniek. Hou je aan de (4) regels!

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

4 jaar op rij verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 9,3

Score: 9,3

In het afgelopen jaar en meer dan 5.000 beoordelingen

+20 jaar ervaring

+20 jaar ervaring

Met onze ruim 20 jaar ervaring zijn wij dé specialisten