Laat je inspireren
Vrijwel wekelijks publiceren we nieuwe artikelen
Hartstikke leuk, hoor. Zo’n teambuilding dag eens per jaar. Maar liever bouw je die teamspirit elke dag op met je collega’s… Door elkaar vaker feedback te geven! Geen corrigerende vinger, maar elkaar naar de “sweet spot” helpen – voor vooruitgang en een positieve sfeer. Deze 2 Google managers weten hoe. Volgens 3 regels.
Lees verderThuiswerk wordt door managers vaak weggezet als “beetje aanklooien en ondertussen het huishouden runnen”. Jammer, want thuiswerk werkt echt. Mits je met goede afspraken en effectieve communicatie werkt. Door onder andere de juiste digitale programma’s te gebruiken. De beste tips en tools op een rijtje, zodat jouw mensen wél effectief thuiswerken.
Lees verderJe denkt een ander – en vaak vooral ook jezelf – te helpen met een leugentje om bestwil. Een minimale verbuiging van de werkelijkheid, die de boel net een beetje opleukt. “Om bestwil”! Maar werkt dat wel zo? De geleerden zijn eruit, en hebben een handige 3 vragen-check voor je gemaakt.
Lees verderGenoeg van het loze geklets in vergaderingen? Russ Laraway – voormalig manager bij de Marine, Twitter en Google – vergadert liever effectief. Met “real time feedback”, zoals een sportcoach dat zou geven aan z’n team. Direct reageren op prestaties en producten, met direct resultaat en concrete vooruitgang aan het einde van de meeting. In 4 stappen.
Lees verderKlagen is makkelijk. Het is zelfs ontzettend natuurlijk. Bijna logisch dat we het allemaal doen (ja, jij ook). Maar een klaagcultuur – waarin klagen een gewoonte is en een constante negatieve sfeer creëert – dat willen we niet. Voorkom het, door niet te stoppen met klagen, maar het iets anders aan te pakken. In 3 stappen.
Lees verderFeedback geven en krijgen lijken lastig. Feedback fobie heet dat zelfs. Een globaal fenomeen onder zowel teamleden als -leiders. Zonde! Want feedback (goed) geven is evenredig gelinkt aan effectief leiderschap – bewezen! – en feedback (goed) ontvangen helpt je carrière vooruit. Daarom: dag fobie, hallo heldere gesprekstechnieken voor soepele feedback.
Lees verderNegatieve feedback of kritiek geven, dat doe je met de sandwich methode: eerst een compliment, dan kritiek, en positief afsluiten. Dat weet iedereen, toch? Fout. Dat denkt iedereen, maar het werkt helemaal niet. Het werkt zelfs averechts, is nu bewezen. Gelukkig is er ook onderzocht wat wél werkt; 1 zin, 19 woorden.
Lees verderEen werknemer ontslaan is altijd vervelend. Zeker wanneer diegene niks misdaan heeft, maar gewoon matig presteert. Dit is hoe je hem professioneel doch soepel de deur wijst, zonder conflict of consternatie, met positieve afsluiter. 6 tips maken je ontslaggesprek makkelijker én beter.
Lees verderAls manager, HR medewerker of teamleider hoort feedback geven bij je functie. Maar je doet het waarschijnlijk liever niet. Je riskeert er namelijk altijd scheve gezichten en defensieve reacties mee. Tenzij je je houdt aan 5 gouden feedback regels. Zij maken het een bevorderende bezigheid, die de ontvanger motiveert om te verbeteren – zonder fronsen.
Lees verderConstructieve feedback kun je beter niet voor je houden. Je kunt er een ander mee helpen, zorgt voor een betere samenwerking en voorkomt dat je over je grenzen laat gaan. Andersom geldt het ook: feedback ontvangen is minstens zo waardevol. Ja, ook in de vorm van kritiek – oftewel: negatieve feedback. Zolang je maar op een positieve manier kunt omgaan […]
Lees verderEen stage is bedacht om leerlingen en studenten te laten ‘snuffelen’ aan hun beroepsveld. Maar dat betekent niet dat stagiairs alleen maar observeren. Ze worden geacht actief mee te werken en al doende te leren. Omdat feedback belangrijk is in hun leerproces, krijgen ze formulieren mee van de onderwijsinstelling die zij vertegenwoordigen. Hierop kan de werkgever feedback noteren.
Lees verderDe Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) kwam dit voorjaar tot een opmerkelijke conclusie. Professor David Nicol onderzoekt het zogeheten ‘peerfeedback’. In de hogeschoolbanken zijn studenten gewend om van de docent of professor feedback over hun vorderingen te krijgen, maar bij peerfeedback ontvangen zij ook reacties van hun mede-studenten. De HAN schrijft hier het volgende over:
Lees verderIn deze video legt trainster Rozemarijn ’t Hart uit wat de succesfactoren zijn bij feedback geven. Wij noemen ze liever geen succesfactoren maar stappen: ze dienen stuk voor stuk en in deze volgorde aanwezig te zijn om gedragsverandering of een betere samenwerking te bereiken.
Lees verderHet is een hele kunst om rustig, geduldig en objectief feedback te ontvangen, vooral als die van iemand als je chef komt. We zagen eerder dat je feedback ontvangen in drie stappen kunt doen. Toch is het mogelijk dat je daarbij in één (of meerdere) van de onderstaande valkuilen stapt. Uitkijken, dus!
Lees verderWaar er bij feedback tussen een leidinggevende en een medewerker sprake is van een “ondergeschikte”, hebben collega’s onderling een gelijkwaardige verhouding tot elkaar. Dit maakt feedback geven aan een collega heel wat anders. Jouw belang is in veel gevallen je eigen belang. Zo heb je bijvoorbeeld iets nodig waardoor je beter je werk kunt doen.
Lees verder6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.
Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.
Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.
In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen
Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten