Complimenten krijgen over je werk is leuk, maar ook lastig. Het maakt verlegen of ongemakkelijk. Reageren doe je gauw met “bedankt” of “het stelde niks voor”. Beide fout. Als je een beetje professioneel wil overkomen én het maximale uit positieve feedback wil halen tenminste. Dat doe je door iéts anders te reageren, zegt deze gedrags-professor.

Complimenten ontvangen is lastig

Complimenten geven en positieve feedback uitdelen is (relatief) makkelijk. Een duim is zo opgestoken, een bemoedigende klap op de schouder snel gegeven en “goed bezig” is gauw gezegd.

Gelukkig maar, want originele complimenten en positieve feedback zijn geen leuk extraatje, maar een cruciale factor op elke werkplek. Het levert namelijk die belangrijke intrinsieke motivatie op. Bovendien is het dé wegwijzer naar je talenten en persoonlijke effectiviteit.

En een positief bevestigend compliment is natuurlijk altijd erg fijn om te krijgen. Onderzoek toonde zelfs aan dat 88% van de werknemers erkenning zo belangrijk vindt, dat ze het zouden verkiezen boven loonsverhoging. 96% zegt dat een aangename werkplek die positieve terugkoppeling creëert “extreem motiverend” werkt.

88% van de werknemers vindt erkenning door complimenten zo belangrijk, dat ze het zouden verkiezen boven loonsverhoging. #HR #leiderschap #tijdwinst #feedback

In essentie heel fijn dus, complimenten ontvangen. Maar correct en professioneel reageren is het lastige gedeelte. Ben je wat verlegen aangelegd, dan is blozen een bekende reactie. Ben je onzeker, dan zal je reactie wegwuivend zijn – “Dat? O, dat stelt niks voor” – een veel voorkomende vrouwenkwaal.

Denk je een zelfverzekerde reactie te geven met een ferme “Bedankt!”, dan zit je ook nog niet helemaal goed. Daardoor valt het compliment namelijk direct dood, en haal je niet alles eruit wat erin zit, zegt professor Wilding.

Zonde!

Waar (effectief) complimenten ontvangen goed voor is

Positieve feedback correct ontvangen en goed internaliseren helpt jezelf namelijk vooruit. Niet alleen doordat je interne criticus het zwijgen wordt opgelegd door een compliment (“hé, ik ben echt goed bezig”); achter elk compliment gaat een hoop waardevolle informatie schuil. Informatie over waar jouw talenten liggen, waar je persoonlijk het meest effectief bent, en hoe anderen jou zien als persoon en professional.

Complimenten op een goede manier ontvangen, bevordert bovendien het frequenter geven van complimenten. Niet omdat je er zo graag naar vist, maar omdat je graag een bedrijfssfeer neerzet waarin men zich vrij voelt om jou of anderen (positieve) feedback te geven.

“Een sfeer van psychologische veiligheid” wordt dat genoemd door Harvard. Een sfeer waarin je prettig werkt, met ruimte voor ontwikkeling. Mensen kunnen daarin het beste uit zichzelf halen, en dat laten zien. Op Google kantoren is het een gangbaar begrip.

Verrassend grote voordelen van zo’n klein complimentje of vluchtige positieve feedback, hè? Wil je daar van profiteren? Dan moet je even stoppen met blozen en alleen maar “bedankt” zeggen, en vanaf nu nét even anders reageren.

Goede reactie geven op compliment – doe je zo

“Stop deflecting”, is de eerste regel van psychologie en gedrags-professor Melody Wilding. Het best vertaald als “stop met wegwuiven”. Dat onnodig bescheiden zijn, als reactie op een compliment is de slechtste reactie. Je zwakt het compliment af, beperkt jezelf en haalt niets uit de informatie achter de positieve feedback.

En dat doe je niet alleen wanneer je “oh, het stelde het niets voor” zegt. Zelfs alleen maar “bedankt” zeggen is een vorm van wegwuiven, omdat je weet dat het gesprek daarmee klaar is.

Wilding:

“Je moet werken aan die automatische reactie, wanneer we ‘bedankt’ eruit flappen en minimaliserende woorden gebruiken om te rationaliseren wat er net gezegd is.”

Wat je wel moet doen

Vraag door. Niet om naar meer complimenten te vissen, maar om meer informatie binnen te hengelen. – Om dat te doen luister je eerst goed naar het compliment, mag je vervolgens “bedankt” zeggen, maar zeg je er meteen achteraan “…wat vond je er goed aan?”. Dit opent het gesprek naar meer informatie over waarom je een compliment op je werk gekregen hebt en wat je precies goed deed.

Wilding:

“Je kunt veel meer informatie achterhalen, in plaats van het gesprek laten doodvallen. Kijk goed waar mensen je steeds weer complimenten over geven, stel vragen waarom dat is, en ontdek overeenkomsten.”

Krijg jij bijvoorbeeld vaak complimenten over je skill om koers te houden in vergaderingen – “Goed punt Mark, maar laten we even teruggaan naar…” – en je ontdekt wat je collega’s er precies zo goed aan vinden – “je weet anderen bij te sturen, zonder ze te beledigen of passeren” – dan mag je concluderen dat jouw sterke kant ligt bij leiderschap en communicatie. Zomaar een talent ontdekt!

Wil je maximaal persoonlijk effectief werken, dan is dat enorm belangrijk: je talenten ontdekken. Alleen door ze te definiëren, kun je ze namelijk doorontwikkelen en meer doen waar je goed in bent. Dat maakt je werk niet alleen leuker, maar maakt jou ook een betere en meer waardevolle professional in je organisatie!

Door positieve feedback te verwelkomen in plaats van wegwimpelen en je complimenten te ontcijferen, ontdek je dus waar jouw persoonlijke effectiviteit schuilt.

Doen dus, dat doorvragen, om je sterke kanten te ontdekken. Daarmee definieer en internaliseer je je meest gevierde skills. En dat is belangrijk, zegt coach Hana Ayoub:

“Wanneer iets door een buitenstaander als een sterke kant van jou aangemerkt wordt, onderscheid jou dat. Als je die vaardigheid kan internaliseren, kun je hem inzetten, benadrukken en onderdeel maken van jouw toegevoegde waarde. In de toekomst kun je gebruikmaken van die natuurlijke talenten.”

Dát is “working smarter, not harder”, zegt zij. Alleen maar door even door te vragen na een compliment. Doen, dus!

– Klinkt goed? Ga jij er mee aan de slag? Laat ons weten hoe het gaat in de comments hier beneden, nu je niet meer alleen “bedankt” zegt, maar direct verder hengelt!

Nog slimmer in plaats van harder werken?

Leer je complete toegevoegde waarde ontdekken, om je persoonlijke effectiviteit te maximaliseren, door écht slim met positieve feedback om te gaan. In de 1-daagse training Feedback Geven leer je hoe je meer sturing en persoonlijke ontwikkeling kunt bewerkstelligen door zoveel mogelijk feedback van je collega’s en manager(s) te krijgen, om jouw talenten te definiëren en internaliseren.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van slimmer communiceren, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw productiviteit een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Feedback Geven

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog