Hét persoonlijke effectiviteit model, voor je ideale baan (aka job crafting)

Noem het “effectief werken”, “je passie vinden”, “job crafting” – of “je mojo ontdekken”, zoals business coaching expert Marshall Goldsmith het noemt in z’n bestseller ‘Mojo’. Je persoonlijke effectiviteit bepalen is volgens hem de sleutel tot jouw ideale baan. En hij bedacht meteen het model om die te ontdekken. In 3 stappen.

Wat is persoonlijke effectiviteit?

Vroeger stelde men weinig vragen of eisen. Werk was nu eenmaal werk – een spil in het geheel – en iedereen deed gewoon wat hij moest doen. Vaak jaren – nee, decennialang. Werknemers die ruim 40 jaar hetzelfde werk deden, zonder vragen of wensen, was geen uitzondering. De keuze was er soms misschien wel, maar de behoefte leek er vaak niet te zijn om iets te veranderen naar de voorkeur van de werknemer.

Die tijden zijn veranderd. We zijn een meer individualistische samenleving geworden. En dat is goed nieuws. Want we kijken nu veel meer naar wat we zelf willen en waar we zelf goed in zijn.

Ons werk moet de ideale combinatie zijn van waar ons talent ligt, waar we energie van krijgen en wat we (nu) leuk vinden. Werk waar we maximaal in excelleren en voldaan van thuiskomen. Waarin we het meest uit onszelf halen. Dát is persoonlijke effectiviteit:

holy trinity

Een officiële persoonlijke effectiviteit betekenis zou dus zo klinken:

“Persoonlijke effectiviteit is doen waar je goed in bent, waar je positieve energie van krijgt en waar je blij van wordt. Dat resulteert in werken met meer toewijding, betere resultaten en meer energie. Op die manier werk je zelf prettiger en beter, en ben je van meer waarde voor je organisatie.”

Klinkt goed, hè? Maar wat bedoelen we er precies mee? Wat doe je, als je persoonlijk effectief werkt, volgens je talenten en wensen? Een paar persoonlijke effectiviteit voorbeelden:

  • Een office manager komt een organisatie binnen om alles van de receptie tot de planning en de printer te regelen. Dat gaat haar prima af, maar ze blijkt ook ontzettend goed in persoonlijke communicatie met collega’s op haar afdeling. Ze is een vertrouwenspersoon geworden, wat betekent dat ze persoonlijk effectief (of zelfs effectiever) zou kunnen zijn als HR een nieuw onderdeel binnen haar functie wordt.
  • Een junior communicatiemedewerker, rechtstreeks van de opleiding blijkt in de praktijk ontzettend veel affiniteit te hebben met e-mailmarketing. Hij zou zijn persoonlijke effectiviteit vergroten door een groter deel van zijn tijd daaraan te besteden, in plaats van het vullen van mailings of reageren op social media posts.

In beide gevallen zijn deze mensen meer binnen hun persoonlijke effectiviteit gaan functioneren. En dat kan dus op verschillende niveaus: van een nieuwe rol in je functie opnemen (HR bij office management) tot een compleet nieuw carrièrepad kiezen (van accountant naar groenteboer).

“Persoonlijke effectiviteit verbeteren maakt waardevoller”

In alle gevallen zijn deze mensen veelzijdiger en waardevoller geworden; een belangrijk gevolg van persoonlijke effectiviteit. De office manager is meer waard geworden voor de organisatie doordat ze ook HR kan doen. Iemand extern vinden die precies die ervaring en kwaliteiten heeft is lastig, zo niet praktisch onmogelijk.

De office manager heeft dus niet alleen de veelzijdigheid en waarde van haar functie voor zichzelf vergroot, maar ook voor de organisatie.

persoonlijke-effectiviteit

En waardevoller worden is precies wat mensen willen, zegt management consultant Victor Lipman, bijna letterlijk:

“Capabele ambitieuze werknemers willen training, mentoring en coaching. Ze willen vaardigheden leren. Ze willen veelzijdiger en waardevoller worden.”

“Craft je job” naar perfect passend werk – in 3 stappen

Je wil vooruit. Doen wat je leuk vindt, waar je goed in bent en waar je energie van krijgt – en daarin ontwikkelen. Je werk zo vormgeven dat het helemaal bij jou past, en je dus het meest productief en effectief werk.

Persoonlijke effectiviteit, is dus echt van deze tijd.

Je werk zo vormgeven dat het helemaal bij jou past, en je dus het meest productief en effectief werk. Persoonlijke effectiviteit. Echt van deze tijd. Click To Tweet

Met het mooiste van alles; je hebt je persoonlijke effectiviteit helemaal zelf in de hand. En daarvoor hoef je je (werk)leven niet eens helemaal om te gooien. Het kan, maar het hoeft niet. Je kunt ook zoiets doen als “job crafting”. Je vormt je eigen functie zo, dat die perfect past bij jou(w wensen en talenten).

Marshall Goldsmith weet hoe, en jij leert hoe je dat in 3 stappen toepast – richting jouw eigen perfecte werk, rol of functie.

Help jezelf aan perfect passend werk. Helemaal volgens deze eeuw van het zelf-doen. Door je eigen persoonlijke effectiviteit te ontdekken. Met wat input van de mensen om je heen en met hulp van je manager, dat wel.

Je hebt dus geen complete her-opleiding of  training persoonlijke effectiviteit en communicatie nodig om je baan opnieuw in te richten. Alleen het model van Marshall Goldsmith – de man die persoonlijke effectiviteit praktisch en (zelf) uitvoerbaar maakte.

Het mojo-model van Goldsmith

Goldsmith schrijft bestseller business boeken – waaronder “Mojo” en zijn laatste succes “Triggers” – en werd in 2015 tot één van de grootste denkers ter wereld uitgeroepen, op het gebied van business coaching. En hij heeft een model voor jouw ‘business coaching’. Eentje “om je mojo te vinden”, zoals hij het noemt.

Want “mojo” staat voor de perfecte balans tussen motivation en joy in je baan! Goldsmith introduceerde 4 persoonlijke effectiviteit onderwerpen die je helpen om jouw “mojo” (lees: perfect passend werk) te ontdekken en implementeren:

  • Identiteit – wie je bent, wat je drijft en waar je goed in bent.
  • Prestatie – wat je hebt bereikt dat je in een ‘flow’ bracht en je positieve energie gaf.
  • Reputatie – hoe anderen over jou en je prestaties denken, en hoezeer dat overeenkomt.
  • Acceptatie – dingen loslaten die niet bij je passen en waar je geen invloed op hebt.

persoonlijke-effectiviteit

Het helpt je bepalen wie je bent, wat perfect bij je past, en waar je dus voor moet kiezen om wel en niet te doen binnen je werk. Precies wat je gaat doen in stap 1. Handig.

1. Ontdek jouw persoonlijke effectiviteit

Kijk even goed naar de 4 elementen van Goldsmith. Reflecteer dan zorgvuldig op jezelf. Niet nu je dit artikel snel tussen de bedrijven door leest, maar zodra je er de tijd voor kunt nemen. Vanavond als je thuis bent, bijvoorbeeld. Of straks onderweg naar huis in de trein. Je hoofd moet namelijk even ontspannen zijn, losgekomen van de drukte van de dag.

(Lees hier uitgebreid hoe Goldsmith’s model werkt, en hoe jij ermee aan de slag gaat.)

Vul dan de eerste 2 voor jezelf in. – Wie ben je en wat drijft je? Wat zijn de beste dingen die je op je werk bereikt hebt? Waar was je trots op? Waar had je ontzettend zin in om uit te voeren? Van welk afgerond werk kreeg je de meeste positieve energie? Waar kwam je mee thuis om enthousiast aan je partner te vertellen wat je voor elkaar hebt gekregen?

Dát zijn je drijfveren en daar ligt je talent. Dit is het gebied waarin jij het meest persoonlijk effectief bent; waar je mojo verstopt zit.

Wat vertelde je thuis enthousiast aan je partner, dat je voor elkaar hebt gekregen op je werk? Dit is het gebied waarin jij het meest persoonlijk effectief bent.Click To Tweet

2. Vraag om feedback bij anderen

Die zelf ontdekte mojo is de sleutel tot je eigen persoonlijke effectiviteit, en de sleutel tot een leuke en betere baan. – Maar je moet wel nog even checken of je reputatie (nummer 3!) bij de mensen met wie je werkt of leeft overeenkomt met wat je zelf ontdekt hebt.

Stonden je collega’s, klanten of je partner versteld van dezelfde prestaties? Denken zij ook dat jij een echt communicatief talent of creatief mastermind bent? Of ben jij dat alleen…? Even testen in je omgeving, voor je het tot jouw focuspunt van persoonlijke effectiviteit doopt.

Denken de mensen om je heen ook dat jij een communicatief talent of creatief mastermind bent? Even testen, voor je het tot jouw focuspunt van persoonlijke effectiviteit doopt.Click To Tweet

Heb je vastgesteld waar jouw mojo ligt, volgens zowel jezelf als de mensen om je heen? Dan heb je écht het epicentrum van jouw mojo gevonden. Neem het mee naar je manager, en start je job crafting actieplan, in stap 3.

3. Deel je job crafting actieplan

De invulling van je maximaal effectieve functie – en welke rollen daarbinnen horen – is uiteindelijk afhankelijk van je manager of werkgever. Je eigen job craften kun je dus waarschijnlijk alleen doen wanneer hij of zij overtuigd is dat jij daarmee waardevoller werkt.

Leg de situatie voor, leg uit dat je ontdekt hebt waar je écht het best in bent, en dat je daarin graag verder ontwikkelt binnen je functie. Licht vooral toe dat dit niet alleen in belang van jezelf en je werktevredenheid is, maar zeker ook van waarde voor de organisatie. Geef aan dat je wil groeien, en dat je al weet in welke richting, maar dat je nu nog de goedkeuring én hulp van een (bege)leider nodig hebt.

persoonlijke-effectiviteit

Heb je een goede manager, dan zal die positief reageren, op z’n minst met je meedenken en op z’n best je begeleider worden in je job crafting actieplan.

Maar wees zelf ook realistisch: waarschijnlijk is het niet (direct) mogelijk om alleen nog maar te doen waar je goed in bent, waar je positieve energie van krijgt en wat je leuk vindt. Er zullen rollen bij je functie blijven horen die je moet accepteren (nummer 4 – acceptatie). Hier heb je namelijk weinig tot geen invloed op, geeft Goldsmith aan, dus moet je het aanvaarden.

Kijk in elk geval samen met je manager hoever je (nu) kunt gaan in het verder ontwikkelen binnen je talent-en-wensgebied. Vraag daarvoor om de “training, mentoring en coaching” die Lipman noemde. Van een collega met senior ervaring bijvoorbeeld, of via een externe training of opleiding in jouw talent-gebied.

Kijk samen met je manager hoever je kunt gaan in het ontwikkelen binnen je persoonlijke effectiviteit. Vraag daarvoor om de training, mentoring en coaching die je nodig hebt. Click To Tweet

Kom regelmatig bij je (HR) manager terug op dit actieplan, afhankelijk van de grootte ervan. Elke maand bijvoorbeeld, als je midden in zo’n ontwikkel- en veranderproces richting je persoonlijke effectiviteit talent zit. Vraag tijdens zo’n reflectiemoment om feedback op je nieuwe rol of werkinvulling, om je reputatie te blijven staven. En blijf net zo consequent zelf kritisch reflecteren, door die identiteit en prestaties van Goldsmith in de gaten houden.

Misschien pak je tijdens elk reflectie- en feedbackgesprek het model er weer even bij: wie ben je, wat kun je (het best), wat denken anderen daar (nu) van en wat moet je (nu nog even) loslaten?

Zo weet je altijd of je op de juiste weg zit, richting jouw mojo: maximaal persoonlijk effectief werken, binnen die perfect passende baan dus.

Nu jij!

Je hebt een hoop opgestoken over persoonlijke effectiviteit. Je leerde wat het is – het kruispunt tussen waar je talent ligt, waar je energie van krijgt en wat je leuk vindt – en hoe je er komt door je eigen job te craften, via het Goldsmith model.

Nu is het aan jou om wat info te delen: hoe kijk jij aan tegen jouw baan? Niet zo persoonlijk effectief? Of inmiddels wel? Herken je je in de office manager of de accountant? Heb je al eerder pogingen gedaan om je werk beter passend bij jouw talenten en wensen te maken? Hoe ging dat?

Deel het hier beneden in de comments!

Meer leren?

Ben je vooral nieuwsgierig geworden naar hoe jouw persoonlijke effectiviteit werkt door je op bepaalde gebieden te ontwikkelen, en hoe de feedback van anderen daarbij helpt? Wil je meer weten over hoe “training, mentoring en coaching” werkt om bepaalde vaardigheden te verbeteren? De training Feedback Geven is een goed begin, ook als je zelf een (bege)leider bent!

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

X