Leiding geven? In 7 eigenschappen van baas naar leider.

Er is een groot verschil tussen het zijn van een baas en een leider. Het verschil? De een krijgt wat hij wilt door angst in te boezemen. De ander spoort zijn team aan het beste in zichzelf naar boven te halen. Hij of zij bezit de 7 eigenschappen van een ware leider. Ontdek ze zelf en transformeer jouw leiderschapsstijl van intimidatie naar inspiratie.

Leiding geven is meer dan de lakens uitdelen.

Als je aan een leider denkt, denk je waarschijnlijk aan een krachtig persoon; iemand die de top heeft bereikt en nu de lakens uitdeelt. Hij of zij krijgt veel voor elkaar omdat de mensen onder die persoon worden aangestuurd met een ijzeren vuist. 

…. toch is dit niet wat goed leiderschap inhoudt. 

Aan het eind van de dag gaat het er niet om hoe zeer jij jouw team aanspoort de maandelijkse doelstellingen te halen.

Jouw team volgt je namelijk niet omdat je angst en gezag inboezemt, maar omdat ze weten dat jij een leider bent die hen verder brengt — iemand waar ze op kunnen vertrouwen. En dat bereik je niet door over de ruggen van anderen omhoog te klimmen. 

Integendeel: 

Je mag dan misschien wel een team ‘onder’ je hebben staan, leiderschap zit niet in de functie die jij vervult, maar in de acties die je uitvoert. Leiding geven houdt in dat je anderen helpt – samen met jou – de top te bereiken. 

En die status bereik je niet over één nacht ijs. Je zal vaardigheden moeten ontwikkelen, je teamgeest moeten verscherpen en je ego opzij moeten leren zetten.

Deze onderstaande tips helpen je op weg:

In 7 eigenschappen inspirerend leiding geven. 

1. Leiders zijn allereerst een rolmodel 

Om werkelijk een goede leider te kunnen zijn, zul je eerst een goed rolmodel moeten zijn. Het is jouw taak om anderen te laten zien hoe het hoort. 

De manier waarop je spreekt, de keuzes die maakt en misschien wel het belangrijkste: hoe je anderen behandelt – vooral mensen die jouw in eerste instantie niets opleveren – bepalen of jij voor anderen dat rolmodel bent.

Leiderschap

Neem dus je gedrag richting vreemden eens onder de loep en vraag jezelf af of je hiermee een voorbeeld neerzet. Behandel je iedereen met hetzelfde respect, ongeacht of dit de schoonmaker binnen je bedrijf is of de directeur van een aanstormend bedrijf? 

Wanneer jij je hiervan bewust bent volgt respect – en leiderschap – vanzelf.

2. Leiders inspireren anderen in plaats van hen te intimideren.

Jouw taak als leidinggevende is ervoor zorgen dat mensen dingen doen. Anderen aansporen taken goed uit te voeren, ook al zijn deze saai of onaangenaam.

Een echte leider doet dit niet door de mensen ‘onder’ hem te intimideren of te werken vanuit een negatieve aanpak — “je moet dit vóór maandag doen, anders vertrekt de klant.” Nee, een ware leider inspireert anderen — hij of zij werkt vanuit positiviteit. 

De kleinste zaken kunnen dit al in werking zetten. Geef bijvoorbeeld die onzekere werknemer een steuntje in de rug door hem een bepaalde taak toe te wijzen waardoor hij zijn zelfvertrouwen kan vergroten. Weet jij dat die collega graag reist, gun haar dan dat beleefdheidsbezoekje in Engeland.

Je inspireert mensen door wat ze doen te koppelen aan wij zij belangrijk vinden. 

Leer mensen waarmee je werkt beter kennen — wat zijn hun normen en waarden? Wat vinden ze belangrijk? Waarin willen ze groeien? Bedenken hoe jij een ander kunt helpen, in plaats van te bedenken wat het jou oplevert, zal mensen inspireren hun beste beentje voor te zetten.

3. Leiders weten wat er speelt. 

Het is ontzettend simpel op te roepen wat er moet gebeuren, wanneer jij je in een ivoren toren bevindt. Wat er ‘op de vloer’ gebeurt, komt namelijk niet altijd overeen met wat er in de bovenste managementlagen is afgesproken.

Wil je dus een goede leider zijn, begeef je dan op de plek waar ‘het echte werk’ plaatsvindt. Mensen zullen namelijk eerder jouw aanvoering accepteren, wanneer ze weten dat jij één van hen bent en begrijpt wat er zich daadwerkelijk afspeelt. 

Zorg er daarom voor dat jij je regelmatig binnen het team begeeft. Loop een dag mee. Pas dan begrijp je waar zich eventuele knelpunten bevinden en kun je werkelijk begrip opbrengen wanneer iets niet werkt

Als je namelijk alleen maar predikt over wat anders moet, maar zelf nooit actief laat zien hoe je het wél moet, zullen anderen je niet volgen. 

4. Leiders zijn niet bang om om hulp te vragen.

Dat jij leiding geeft wil niet zeggen dat je overal antwoord op hebt. Vergeet daarom niet dat het oké is wanneer je zelf een keer om hulp moet vragen. 

Leiders begrijpen namelijk dat ze hun taak niet kunnen vervullen zonder hulp van buitenaf. Stel je daarom kwetsbaar op wanneer iets niet lukt en vraag om hulp — dat maakt jou geen slechte leider, maar juist een persoon om naar op te kijken. 

Leiding geven. geef zaken uit handen.jpeg

5. Leiders weten wanneer ze zaken uit handen kunnen geven. 

Veel leidinggevenden maken de fout dat ze iedere taak op zich willen nemen – altijd en overal de controle over willen hebben. Dat kan en moet niet. Wanneer jij namelijk iedere klus op je neemt zul je al snel overspannen raken. 

Leer om zaken uit handen te geven; delegeer. Wanneer een taak niet perse door jou uitgevoerd hoeft te worden, iemand hem sneller of beter uitvoert, besteed je hem uit. 

Houd hierbij rekening met tip 2: wil een persoon binnen je team zijn onderhandelingsvaardigheden verbeteren, geef hem dan die klus waarbij nog een stevige babbel met de klant nodig is. 

Hierbij stil staan zorgt er niet alleen voor dat jij jezelf niet overwerkt, het geeft ook anderen de kans te groeien. Dat versterkt de loyaliteit.  

6. Leiders complimenteren, maar zijn ook hard. 

Een echte leider zorgt er ook voor dat complimenten worden gegeven wanneer deze op hun plaats zijn — dat er echter ook soms harde dingen gezegd moeten worden, begrijpt hij of zo ook.

Een lastig gesprek met iemand aangaan is namelijk niets negatiefs — voor velen kan het een uitstekende manier zijn om te groeien.

Aangeven wanneer zaken niet soepel verlopen is dan ook een must. Vaak levert dit zelfs meer leermomenten op dan wanneer je enkel en alleen bezig bent met het complimenteren en ‘high-fiven’ van je team. 

Wil je hier nou hulp bij volg dan eens onze cursus Feedback Geven (nu ook digitaal!)

In 1 dag leren we je de allerbeste feedback-technieken, tools en tips zodat jij op een heldere manier feedback kunt leveren, ongeacht of deze positief of toch net wat meer geladen is. 

Deze cursus Feedback Geven verbetert daarnaast niet alleen je communicatieve vaardigheden, maar ook je vaardigheden als leidinggevende.

Volg ‘m dus eens. 

7. Leiders weten dat ze niet door iedereen aardig gevonden worden.

Als een leider zul je daarnaast moeten accepteren dat niet iedereen je aardig zal vinden — en dat is oké. 

Jouw taak als leidinggevende is namelijk niet om door iedereen geweldig gevonden te worden. Jouw doel is om door anderen gerespecteerd te worden, ook al zijn het niet met al jouw standpunten eens. 

Dat gezegd hebbende, er zullen altijd een paar rotte appels zijn die zelfs dat niet kunnen. Een echte leider laat zich hier niet door uit het veld slaan — zij accepteren die persoon, ongeacht of dit wederzijds is. 

Leiding geven. besef dat niet iedereen je aardig zal vinden.jpeg

Kortom: leiding geven door anderen te inspireren. 

Vergeet dat je met een ijzeren vuist moet regeren om zaken gedaan te krijgen. Wil je werkelijk jouw team aansporen zorg er dan voor dat je gerespecteerd wordt. Dit doe je door niet de menselijke kant uit het oog te verliezen en je geregeld kwetsbaar op te stellen.

Dit lukt wanneer jij je de volgende 7 karakteristieken van een ware leider aanmeet:

  1. Wees een leider. 
  2. Inspireer in plaats van intimideer. 
  3. Weet wat er zich op de werkvloer afspeelt.
  4. Durf om hulp te vragen. 
  5. Geef zaken uit handen. 
  6. Complimenteer, maar wees ook hard. 
  7. Weet dat je niet door iedereen aardig gevonden zal worden.

… zo ga je van baas, naar leider

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

X