Zeg nooit waarom als je feedback geeft. Dit is… waarom

Waarom heb je haar de verkeerde bijlage verstuurd?” impliceert dat je collega het met opzet heeft gedaan. En hoewel dat waarschijnlijk niet het geval is en jij het niet zo bedoelt, val je haar hiermee aan. Dat kan een defensieve reactie en zelfs wrok uitlokken! Hoe te voorkomen? Met 1 eenvoudige feedback regel: gebruik nooit “waarom”, maar houd het objectief: gebruik “hoe” of “wat”.

Op een verkeerde wijze feedback geven kan bij de ontvanger zorgen voor verwarring of zelfs wrok. Zeker als je hem het gevoel geeft dat hij wordt aangevallen. Het is daarom belangrijk om je terugkoppeling altijd constructief te houden, ook al gaat het om stevige kritiek. 

Het doel van het geven van feedback moet namelijk altijd zijn om een collega, teamlid of kennis naar een hoger niveau te tillen; niet om hem af te kraken. Pas wanneer jou dat lukt heeft de persoon er iets aan; dan komt hij achter zijn zwakke punten, leert hij wat hij écht nodig heeft om beter te presteren en soepeler samen te werken.

Tijdens onze cursus Feedback Geven leren wij cursisten daarom altijd dat constructieve feedback nooit persoonlijke kritiek is. Het moet altijd gericht zijn op de feitelijke actie, nooit op de persoon.

De reden? Op de man spelen, bewust of onbewust, pakt altijd verkeerd uit. Hoe goed bedoeld ook. Hoe je dat kunt voorkomen? Onze Feedback-expert Patrick legt het je in deze korte video uit:

https://youtu.be/miEz-kyzdds

Wat moet je hier nu uit meenemen?

Wat Patrick je hierboven vertelt, komt op het volgende neer:

Vraag tijdens het uiten van je feedback nooit “waarom” een ander het zus of zo heeft gedaan. Vraag altijd “wat” hij gedaan heeft en “hoe” dat is gegaan.

Bij het stellen van een “waarom”-vraag vraag je namelijk naar de motivatie van de persoon en de achterliggende gedachte. Hiermee ga je ervan uit dat het met opzet gedaan is of dat de persoon er reden toe had. 

Dat idee wil je nooit afgeven. Niet alleen omdat je daarmee een defensieve reactie uitlokt, maar ook omdat je hiermee de persoon persoonlijk aanvalt.

Wat moet je dus wel doen wanneer je feedback geeft? Laat “waarom”-vragen achterwege en stel die “wat”- en “hoe”-vragen.

Enkele voorbeelden:

  • “Wat heb je gedaan om tot die conclusie te komen?”
  • “Hoe heb je haar vervolgens benaderd?”
  • “Wat heb je achteraf gedaan om de fout te herstellen?”
  • “Hoe heb je die berekening gemaakt?”
  • “Wat had je denk je beter kunnen doen?”
  • “Hoe had je dit beter kunnen aanpakken denk je?”

Zoals je ziet is dit een hele andere benaderingswijze dan “waarom heb je die fout gemaakt”. Daarmee gaat het over de persoon. Door te vragen “Hoe heb je denk je die fout gemaakt”, voorkom je een wijzend vingertje en gaat het automatisch over de werkaanpak en het resultaat — niet de persoon.

Kortom: schrap “waarom” uit je vocabulaire

Feedback geeft waardevolle inzichten in hoe men zich kan verbeteren, maar dan moet de feedback gever het wel goed aanpakken. Door niet met een vingertje te wijzen (“waarom…), maar door de terugkoppeling objectief en rechtvaardig te houden. Daarmee landt je feedback beter én houd je de persoon te vriend!

Meer weten over feedback uiten op een constructieve wijze?

Tijdens onze 1-daagse training Feedback Geven vertellen we je graag meer over feedback geven én ontvangen, want ook dat laatste is erg belangrijk. Leer je liever lezen, lees dan het boek ‘Elke Dag om 15.00 Uur Klaar’. Daarin geven we je niet alleen tips over hoe beter communiceren op de werkvloer je productiviteit verhoogt, je leert ook hoe je door middel van slimmer plannen en organiseren een minder stressvol werkleven leidt.

Check ook eens deze artikelen:

Regie nemen 2

Dagelijks zulke tips en handige inzichten?

Volg ons dan op Instagram. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van slimmer communiceren, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw productiviteit een boost geeft.

Wie zijn wij? | Training Feedback Geven

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van time management, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog 
Lees meer over een cursus voor jou alleen

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees meer over onze incompany mogelijkheden

Een training bij jullie op locatie samen met je collega’s

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X