Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Luisteren

De 3 stappen feedback geven gids – waar collega’s wél naar luisteren

Je kunt feedback geven zoveel je wil, maar als je graag ziet dat je collega’s er écht op vooruit gaan, zullen ze er ook naar moeten luisteren. Werkelijk horen wat je zegt, en er mee aan de slag gaan. Hoe pak je dat aan, zonder dat belerende geheven vingertje? In 3 stappen, volgens deze management communicatie professor.

Lees verder
Actief luisteren

Actief luisteren bij feedback ontvangen: lastig! Tot je deze techniek kent

Feedback ontvangen is meestal geen pretje, zeker niet als het vooral kritiek is. Maar met 1 actief luisteren techniek wordt het desondanks – cliché, maar waar – een leerproces. Wat feedback zou moeten zijn. Word jij beter van, wordt je werk beter van, en wordt jullie collega-band zelfs beter van! Probeer ‘t en gun jezelf dat luisterend oor.

Lees verder

Slecht nieuws gesprek voeren? Geen lange aanloop, zo doe je het wel!

Slecht nieuws brengen… poeh…je zou het maar moeten doen. Niemand vindt het leuk om te vertellen dat iemands contract afloopt of dat een project na maanden voorbereidingen toch niet doorgaat. Maar met de juiste tips is het misschien niet zo’n drama als je denkt. Eén tip: draai er niet omheen. En vooruit, in dit artikel geven we nóg 5 tips […]

Lees verder

Écht constructieve feedback geven? Wis 4 woorden uit je vocabulaire

Wil je echt iets bereiken met de feedback die je geeft? Zorg er dan voor dat je altijd constructieve feedback geeft. Het draait er allemaal om hoe je de feedback aflevert verwoordt. Ga voor constructieve feedback, zodat je collega er ook echt iets mee doet. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Te beginnen met het vermijden van 4 woorden én […]

Lees verder

Johari venster – Ontdek de verborgen facetten van je persoonlijkheid (en verbeter je relaties!)

Ben je ooit benieuwd geweest naar hoe anderen jou zien en welke delen van je persoonlijkheid voor hen verborgen blijven? Het Johari venster biedt een fascinerend inzicht in ons zelfbewustzijn en de impact ervan op onze relaties. Of je nu een manager, teamlid of gewoon een nieuwsgierige geest bent naar hoe anderen jou zien, ontdek hoe het Johari-venster jou kan […]

Lees verder
Feedback-vragen-voorbeelden

44 feedback vragen voorbeelden – Zo vraag jij zelf om waardevolle feedback!

Feedback vragen? Je zou wel gek zijn! Straks krijg je een lading commentaar over je heen. Tóch is het een goed idee. Feedback vragen over jezelf maakt feedback krijgen alleen maar makkelijker. Plus je profiteert van nog een paar voorbeelden. Welke vragen je kunt stellen om zinvolle feedback te krijgen? Deze 44 voorbeelden van feedbackvragen helpen je op weg.

Lees verder
vrouwen ogen met vingers in groen geel blauwvoor gezicht

Zo geef je elk DISC profiel feedback (tips per kleur!)

Wind er bij een ‘rode’ collega geen doekjes om. Vergeet bij een ‘gele’ vriend zeker niet jullie vriendschap te benadrukken! En ga nóóit onvoorbereid een feedbackgesprek in wanneer het een ‘blauwe’ klant betreft! In dit uitgebreide artikel lees je hoe je elk DISC profiel van feedback voorziet (én wat je vooral niet moet zeggen!).

Lees verder
360 graden feedback

360 graden feedback. Wij zijn er geen fan van. Dit is waarom

Het is een gevaarlijk goedje, die 360 graden feedback. Zet je hem verkeerd in, dan kan het je hele beoordeling saboteren. Wil je hem toch echt gebruiken? Dat kan, maar let dan in elk geval op de meest gemaakte fouten van deze hachelijke beoordelingstechniek. Hou je aan de (4) regels! 

Lees verder

3 feedback methoden die werken (en een veelgebruikte die dat NIET doet)

Feedback geven mag dan belangrijk zijn, het is wel erg lastig. Veel mensen grijpen automatisch naar de welbekende sandwich methode, omdat het structuur biedt en prettig aanvoelt. Maar werkt deze aanpak eigenlijk wel? In dit artikel ontdek je bij welke drie feedback methoden jouw boodschap echt aankomt en bijdraagt aan groei, en waarom de sandwich methode juist hierin tekortschiet. 

Lees verder

Feedback geven lastig? Niet meer met het juiste feedback model

Feedback geven blijft spannend en vaak ook ongemakkelijk. Want hoe zorg je ervoor dat je eerlijk bent en de boodschap écht overkomt, zonder dat de ander zich aangevallen voelt en in de verdediging schiet? Een feedback model kan je helpen duidelijke, respectvolle en vooral effectieve feedback te geven. 

Lees verder
situationeel leiderschap

Situationeel leiderschap — de complete feedback instructie

Hoe spreek je een teamlid aan wanneer jij als leidinggevende een coachende leiderschapsstijl toepast? En hoe geef je feedback vanuit een delegerende rol? Dit artikel vertelt je alles over communiceren binnen de situationeel leiderschap theorie — van tips tot concrete (feedback)voorbeelden.

Lees verder
aangevallen voelen

Veel last van tussentijdse vragen? Geef deze tip: een een-op-een-gesprek!

Bij veel organisaties lijkt het haast de normaalste zaak van de wereld: elkaar te pas en te onpas storen voor kleine vragen. Collega’s die maar al te veel heen en weer mailen op een dag, medewerkers die elkaar uit hun concentratie halen om een vraag te stellen, of collega’s die voor elke ontvangen nieuwe mail direct de telefoon pakken. Storen […]

Lees verder

Negatieve feedback geven: zo doe je het op een constructieve manier

Je wilt iemand aanspreken op zijn of haar gedrag of werk, maar je ziet er als een berg tegenop. Negatieve feedback geven is spannend. Je wilt eerlijk zijn, maar niet bot. Je wilt dat de ander er iets van leert, maar zich niet gekwetst voelt of boos wegloopt. Kortom: je wilt iets zeggen wat misschien pijn doet, zonder dat het […]

Lees verder

Klaagcultuur stoppen? Stop niet met klagen, maar doe dit

Klagen is makkelijk. Het is zelfs ontzettend natuurlijk. Bijna logisch dat we het allemaal doen (ja, jij ook). Maar een klaagcultuur op het werk – waarin klagen een gewoonte is en een constante negatieve sfeer creëert – dat willen we niet. Voorkom het, niet door te stoppen met klagen, maar het iets anders aan te pakken. We delen welke 3 […]

Lees verder

Veelgemaakte fouten bij feedback geven aan collega’s (+ hoe je het wél aanpakt)

Feedback geven aan collega’s is belangrijk. Zo help je je collega’s groeien en zorg je tegelijkertijd dat je team betere prestaties levert. Helaas gaat er echter nog veel fout bij feedback op de werkvloer, wat het tegenovergestelde effect heeft. In dit artikel delen we daarom veelgemaakte fouten, maar natuurlijk ook hoe je wél effectief feedback kunt geven. Daarnaast geven we […]

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

7 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten