Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
compliment-geven

Complimentjes geven? Maak het persoonlijk, specifiek en vermijd het woord ‘maar’!

In tegenstelling tot het uiten van negatieve feedback is het uitdelen van een welgemeend complimentje eenvoudig gedaan. Je hoeft maar een duimpje op te steken of een schouderklopje uit te delen en de boodschap is duidelijk: ‘goed gedaan’. Toch kan het beter: vermijd deze 3 veelgemaakte fouten en geef een top compliment!

Lees verder
excuses aanbieden

Je excuses aanbieden na onterechte feedback doe je zo!

Oeps, je feedback was onterecht of ongegrond. Tijd om het recht te zetten! Maar hoe doe je dat zonder je geloofwaardigheid te ondermijnen? Begin niet met de situatie analyseren, maar met je excuses aanbieden – zeggen experts. En wel volgens deze stappen!

Lees verder
4 soorten gesprekken en hoe je ze stuurt

Krachtig communiceren – zo geef je feedback die wél aankomt (7 stappen)

Je hebt een stevig punt te maken. De maat is vol, je boodschap serieus. Hoe dan ook wil je zeker weten dat jouw feedback landt én dat je collega er iets mee doet. Krachtig communiceren dus – er zit niets anders op. Met dit stappenplan geef je je boodschap dat krachtige zetje. Verbaal en non-verbaal. 

Lees verder

Veelgemaakte fouten bij feedback geven aan collega’s (+ hoe je het wél aanpakt)

Feedback geven aan collega’s is belangrijk. Zo help je je collega’s groeien en zorg je tegelijkertijd dat je team betere prestaties levert. Helaas gaat er echter nog veel fout bij feedback op de werkvloer, wat het tegenovergestelde effect heeft. In dit artikel delen we daarom veelgemaakte fouten, maar natuurlijk ook hoe je wél effectief feedback kunt geven. Daarnaast geven we […]

Lees verder
CONFLICTVERMIJDEND GEDRAG aanpakken kopie

Voorkom conflictvermijdend gedrag met deze 5 tips!

Complimenten uitdelen is voor veel mensen een stuk makkelijker dan negatieve feedback geven. Niet vreemd natuurlijk. Je bezorgt de ander liever een glimlach dan iemand misschien te kwetsen. Klinkt heel vredelievend, maar is juist niet handig. En helpend ook zeker niet. Hoe voorkom je conflictvermijdend gedrag en ga je op een goede manier de confrontatie aan?

Lees verder
uitstel vragen advies

Te vaak uitstel vragen? “Sta het vaker toe” zegt onderzoek, “vooral bij vrouwen”

Je bent de beroerdste niet. Vraagt een werknemer jou om een paar dagen uitstel, dan sta je dat bij uitzondering toe. Toch geeft onderzoek aan dat je dat vaker moet doen — “en dan met name bij vrouwelijke werknemers.” Waarom dat is, en hoe jij er voor zorgt dat jij niet over je heen laat lopen, lees je hier. 

Lees verder
verbindende communicatie 2

Betere feedback dankzij verbindende communicatie (met voorbeeld!)

Bedenker Marshall Rosenberg beschreef verbindende communicatie ooit als: ‘ontdekken wat er in mijzelf en in de ander leeft, bepalen wat ik kan doen om het leven mooier te maken en beseffen dat geven het mooiste is in dit leven.’ Wij vinden dat zweverig. Erg zweverig. Daarom komen we met een rechttoe rechtaan handleiding, zonder poespas. Over wat verbindende communicatie is, […]

Lees verder

Feedback regels: wat werkt wel en wat niet?

We krijgen iedere dag te maken met feedback, zowel op ons werk als in ons privéleven. En toch leren we nooit hoe we dit het beste kunnen geven én ontvangen. Zonde, want wanneer dit op de verkeerde manier gebeurt, zal zowel de gever als de ontvanger geen stap vooruit komen. In dit artikel gaan we daarom op veelgebruikte feedbackregels die […]

Lees verder
Regie nemen 2

Door de regie te nemen in een gesprek komt jouw feedback wél over

Feedbackgesprekken voeren is al een ding op zich. Vervelend dus als het gesprek niet lijkt te lopen zoals je wilt. Bijvoorbeeld doordat de ander verzandt in details en op één klein ding blijft hangen, terwijl jij het over de grote lijnen wilt hebben. Je échte punt komt daardoor niet naar voren en de kans is klein dat je collega of […]

Lees verder
Goede feedback krijgen advies

Goede feedback krijgen? Dan moet je eerst hieraan werken:

Jij kunt nog zo concreet om feedback vragen; als het gewoonweg te intimiderend is om jou negatieve terugkoppeling te geven, dan krijg je het niet. Het is te risicovol. Te lastig. Tenzij je niet alleen focust op wat feedback met jou doet, maar ook rekening houdt met de feedbackgever, dan ontstaat er iets moois: ‘feedback-vertrouwen’. En dat creëer je zo:

Lees verder
Doemdenken

Stop met doemdenken: waarom feedback geven echt zo’n ramp niet is?

Zou mijn feedback de ander boos maken? Schaadt het onze relatie? Vindt de ander me dan te kritisch? Hoewel feedback veel positiefs kan brengen, zijn veel mensen bang voor de gevolgen ervan. Maar dat doemdenken is echt nergens voor nodig. Met deze 4 tips kom je ervan af. Stop dus vandaag nog met doemdenken!

Lees verder

Zeg nooit “waarom” als je feedback geeft. Dit is… wáárom

“Waarom heb je haar de verkeerde bijlage verstuurd?” impliceert dat je collega het met opzet heeft gedaan. En hoewel dat waarschijnlijk niet het geval is en jij het niet zo bedoelt, val je haar hiermee aan. Dat kan een defensieve reactie en zelfs wrok uitlokken! Hoe te voorkomen? Met 1 eenvoudige feedback regel: gebruik nooit “waarom”, maar houd het objectief: […]

Lees verder

De ultieme gids voor feedback ontvangen (zonder je aangevallen te voelen)

Wanneer je uren hebt gestoken in iets en je er hard je best op hebt gedaan, is het vervelend om te horen dat het niet goed genoeg is. Het is daarom niet gek dat feedback ontvangen vaak fout gaat. Toch is dat jammer: uiteindelijk heb je er het meeste aan als je feedback ziet als manier om te groeien. Dat is […]

Lees verder

Feedback geven en ontvangen waar jij of de ander echt iets aan heeft: zo pak je dat aan

‘Feedback is een cadeau’. Waarschijnlijk ken je die uitspraak wel, maar gaan de haren op je armen ervan rechtop staan. Zo voelt het namelijk niet wanneer een collega je op een fout wijst, of als je hetzelfde bij een collega moet doen. Feedback geven en ontvangen hoeft echter niet zo moeilijk of ongemakkelijk te zijn als je in eerste instantie […]

Lees verder

Waarom de sandwich methode niet werkt om negatieve feedback te geven (en wat wel)

De sandwich methode is misschien wel de meest bekende, en daardoor ook meest gebruikte, manier om feedback te geven. Door de negatieve feedback te omringen met twee ‘complimenten’-boterhammen kun je dit zachter laten landen. Toch? De waarheid is dat de sandwich methode niet effectief is. Het is zelfs bewezen dat het averechts werkt. Echt? Echt!

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

7 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten