Met feedback zorg je voor een eerlijke en open bedrijfscultuur. Het voorkomt irritaties en conflicten, draagt bij tot groter werkplezier en verhoogt de productiviteit op je kantoor. Maar wat zijn nu eigenlijk de feedback regels die je hiervoor in acht dient te nemen?
Op zowel de site van Fit for Work als via deze vonden wij een uitstekende lijst met feedback regels:
Gedrag en niet de persoon
Leg de nadruk bij het feedback geven op het gedrag.Het is beter dat wij verwijzen naar wat iemand doet dan te zeggen wat hij/zij is. “Je vertelt erg weinig over jezelf” is duidelijker dan “Je bent een introvert persoon”.
Waarnemingen/beschrijvingen en geen interpretaties
Waarnemingen verwijzen naar wat wij kunnen zien of horen in het gedrag van andere mensen. Zonder bril/filter. Interpretaties zijn voor rekening van de waarnemer en kunnen verkeerd zijn. Daarbij komt, dat het maken van vooronderstellin¬gen over het waarom van iemands gedrag ons belemmert om écht te luisteren naar wat iemand zegt. Elke interpretatie schaadt de waarde van de feedback.Een gevaarlijke vorm van interpreteren is het zogenaamde psychologiseren. Bijvoorbeeld: “Jij doet zo omdat je een minderwaardigheidscomplex hebt”.
Beschrijvend en niet oordelend
Beschrijven is het proces van rapporteren wat er gebeurt terwijl een oordeel verwijst naar een uitspraak in termen van goed – slecht, mooi – lelijk, juist – onjuist, enzovoort. Het is bijna onmogelijk om geen oordeel uit te spreken over mensen. Een manier om deze neiging bij het feedback geven tegen te gaan, is een scheiding aan te brengen tussen wat de ander doet, wat jij daarbij voelt (innerlijke toestand) en welke (uitwendige) reactie het in uw gedrag oproept. “Ik voel me aangevallen en ik heb zin je in elkaar te slaan”. “Als je zo praat voel ik me beschuldigd en klap ik dicht”. De confrontatie met de gevolgen van zijn/haar gedrag zal de ontvanger eerder motiveren om iets aan het gedrag te veranderen.
Specifiek en niet algemeen
Richt u bij het feedback geven op het gedrag in een bepaalde situatie en praat niet in abstracties/vaagheden/algemeenheden. Het gaat om concrete situaties en gebeurtenissen, om gegevens uit het ‘hier en nu’; het gaat om specifiek gedrag. “Dat gebaar irriteert me” is beter dan “Je irriteert me”. “Je geeft mij een benauwd gevoel” is beter dan “je probeert mij te manipuleren”. Het laatste kan ontkend worden; het is een uitdaging tot discussie.
De feedback moet naar de feedbackgever verwijzen
Dus geen generalisaties. “Jij maakt mij enthousiast” is beter dan “Jij maakt mensen enthousiast”.
Feedback moet recent en actueel zijn
Geef feedback zo snel mogelijk na een bepaalde gebeurtenis. Dit houdt de feedback herkenbaar. Bijvoorbeeld “Ik heb het gevoel dat je nu niet naar me luistert” is beter dan “je luistert nooit”.
Spiegelend en niet adviserend
Bied de informatie aan, dring het niet op. Wanneer wij iemand advies geven, vertellen wij hem/haar wat hij/ zij wel en niet moet doen waardoor wij hem/haar de vrijheid ontnemen om zelf te bepalen wat voor hem/haar de beste oplossing is. De feedback gever moet de ontvanger vrij laten om zijn/ haar gedrag al dan niet te veranderen (vgl. “hou je bek”). In formulering en intonatie moet duidelijk worden dat de feedback gever de ander de ruimte geeft om zijn/haar gedrag te veranderen en hem/haar eventueel daarbij te helpen. Als u dat niet doet roept feedback weerstanden op. Voorbeeld: “Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar als je het op deze manier formuleert, word ik kwaad” (het gaat om de intentie).
De waarde voor de ontvanger
De informatie die u geeft op iemands gedrag moet aansluiten op de behoefte van de ontvanger en niet op die van de gever. Geef alleen feed-back op die gedragsaspecten die door de ander bijgestuurd kunnen worden en niet op de punten die niet te veranderen zijn.
Om jouw vaardigheden een échte boost te geven, schrijf je je in voor een feedback training. Daar leer je de feedback regels in de praktijk te brengen door middel van leerzame oefeningen. Deze trainingen worden op verschillende locaties in Nederland of zelfs in-company gegeven.
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van slimmer communiceren, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw productiviteit een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Feedback Geven
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog