Elk jaar op 1 maart is het in het nieuws: Complimentendag op het werk. Opeens wordt er zelfs door niet-complimenteuze collega’s gestrooid met de meest originele complimenten. Maar… in een gezond bedrijf bewaar je je lovende woorden niet tot die ene dag. Complimenten geven aan collega’s is belangrijk, mits je het goed aanpakt. Zo geef en ontvang je complimenten volgens een gedragsexpert het beste.
Complimenten op de werkvloer die níet werken
Wie wordt er nu niet blij van een mooi en welgemeend compliment? Het kan net de opsteker zijn die je nodig hebt na weken hard werken aan een project.
Máár niet elk compliment is hetzelfde. We kennen allemaal wel voorbeelden van complimenten die je niet direct een glimlach van oor tot oor opleveren:
- “Hé, goed gedaan, joh! Nog wel even één dingetje:…”
- “Nou eh, top hoor!”
- “Je nieuwsbrieftekst ziet er goed uit. Lijkt me een mooie opzet, maar…”
- “De samenwerking in dit project verloopt wat stroef. Maar wel complimenten voor je doorzettingsvermogen!”.
In elk van deze compliment-voorbeelden komt de boodschap niet lekker uit de verf. Het compliment is gesandwicht tussen minder positieve woorden. En laat het nu net zo zijn dat mensen negatieve berichten beter onthouden dan positieve. Kortom: de kans is groot dat de ontvanger je compliment vergeet. Dan kun je het net zo goed níet geven.
Het woord ‘maar’ is sowieso funest na een compliment. Ook een vluchtig “Oh goed gedaan, joh!” in de gang komt niet heel oprecht over. Tijd voor een lesje complimenten geven op het werk én ze goed ontvangen!
Waarom is een compliment geven aan collega’s zo belangrijk?
Iedereen wordt blij van schouderklopjes. Kijk maar naar social media. We fleuren allemaal op van duimpjes omhoog en hartjes. Maar los van dat de duim omhoog veel doet met je humeur, heeft het nog meer positieve effecten. Complimenten zijn motiverend: ze maken je intrinsiek gemotiveerd. Dat betekent dat je ook zonder vooruitzicht op een dertiende, veertiende en vijftiende maand met veel plezier en toewijding doet wat je doet.
Wat complimenten zoal met je doen?
- Je wordt er productiever van.
- Ze maken je creatiever.
- Je komt sneller tot probleemoplossingen.
- Je ervaart meer werkplezier.
Complimenten op de werkvloer zijn geen leuk cadeautje. Positieve feedback is cruciaal. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 88% van de werknemers erkenning verkiest boven loonsverhoging.
Bovendien hebben mensen complimenten op de werkvloer nodig náást eventuele op- of aanmerkingen. Als je als collega of baas altijd kritiek geeft, dan raken mensen gedemotiveerd of nemen ze negatieve feedback minder serieus. Geef je 80% van de tijd positieve feedback en 20% van de tijd negatieve? Dan zullen collega’s er eerder voor openstaan als jij wel een keer opbouwende feedback geeft.
5 tips voor complimenten geven op de werkvloer
Je weet dus inmiddels dat, hoe goed bedoeld ook, niet elk compliment even fijn en motiverend is. Een top-compliment voldoet aan deze 5 punten:
Tip 1. Neem er de tijd voor
Als je vluchtig in de wandelgangen naar je collega roept “Hé, goed gedaan!”, dan heeft je collega geen idee waar je hem precies mee complimenteert. Het compliment komt niet oprecht over, omdat je het zo terloops en vluchtig uitspreekt. Neem daarom de tijd om een compliment te geven.
Loop even bij je collega langs, vraag “Mag ik je een compliment geven” of wijd er een paar zinnen in een e-mail aan. Dan komt de boodschap beter uit de verf.
Tip 2. Geef details
Je wilt als complimentontvanger weten wát je goed hebt gedaan. Dan weet je namelijk dat je daar vooral mee door moet gaan. Dus maak specifiek wat je goed vindt. Waarom vind je dat? Heb je er voorbeelden van? Daarmee geef je je compliment meer waarde.
Zeg bijvoorbeeld:
“Nina, complimenten voor je teksten in het personeelsblad. Ik vind dat je originele onderwerpen hebt bedacht en je hebt complexe onderwerpen begrijpelijk gemaakt. Knap hoor!”
Wil je het al helemaal specifiek maken? Verwijs naar een concreet voorbeeld. In Nina’s geval:
“Het interview met Pieter vond ik bijvoorbeeld heel sterk. Ik snapte nooit zo goed wat big data precies inhoudt, maar je hebt dit heel helder verwoord in zijn artikel. Zelfs ik snap het daardoor. Complimenten!”
Zo maak je duidelijk dat je goed over het compliment hebt nagedacht én blijft het beter hangen.
3. Bewaar verbeterpunten tot een ander moment
Geef complimenten op de werkvloer altijd op zichzelf. Ook al heb je misschien ooit geleerd van wel, negatieve feedback tussen complimenten sandwichen werkt niet. Met een ‘maar’ na je compliment veeg je in één klap de positieve boodschap van tafel.
Onze gespreksexpert Patrick legt uit waarom je die ‘maar’ beter tot een ander moment kunt bewaren:
4. Laat je bijbedoelingen weg
Oprechte complimenten geven op de werkvloer doe je dus altijd op zichzelf staand. Dat betekent ook dat je ze niet met een bepaalde bijbedoeling geeft. Je kent misschien wel de collega’s die je vooral complimenten geven om iets gedaan te krijgen.
Dit is een voorbeeld van hoe een compliment op de werkvloer niet hoort:
“Jij kunt dit altijd in één keer goed. Dat lukt mij echt niet. Zou je daarom…?”
De ontvanger vraagt zich dan af of je dit compliment geeft omdat het spontaan in je opkomt of dat je er iets mee wilt bereiken. Geef je complimenten liever spontaan. Laat het geven ervan niet afhangen van of je collega wel of niet een last-minute verzoek kan oppakken.
5. Geef oprechte complimenten
Eigenlijk is Complimentendag op het werk maar een gek concept. Op die dag moet je je verplicht voelen om al je collega’s op een compliment te trakteren. Zo zit je een half uur je hersens te kraken. Wat moet je Klaas als compliment geven? Na heel lang broeden kom je ergens op: Klaas is goed in plannen. En dus sta je even later naast zijn bureau om te zeggen dat hij zijn zaken zo goed op orde heeft. Klaas kijkt je met een vreemde blik aan. Hoe kom je daar nu weer op? Waarom vind je dat?
Tja, zo’n compliment werkt niet. Complimenten geven op de werkvloer heeft pas zin als je ze echt meent. Dus: als ze in je opkomen omdat je iets goed ziet gaan en dáár spontaan wat van wil zeggen. Liever geen compliment dan een vergezocht schouderklopje dat niet lekker overkomt.
Meer feedback- en gesprekstips?
Vind je onderwerpen als feedback geven, intrinsieke motivatie en slimmer samenwerken reuze-interessant? Goed nieuws: je kunt er dagelijks over bijleren. Gratis! Volg Tijdwinst en Björn op Instagram. Dan verschijnen onze beste tips over deze onderwerpen vanzelf in je tijdlijn.
Dit bericht op Instagram bekijken
Extra tip: vergeet geen complimenten te geven aan je baas
Nee nee, niet om om een wit voetje te halen bij de baas en zo je kansen op loonsverhoging of extra vakantiedagen te vergroten. Complimenten geven zonder bijbedoelingen, weet je nog? Maar heb je er weleens bij stilgestaan dat leidinggevenden ook willen weten wat ze goed doen en wat beter kan?
Geef dus zeker complimenten aan je baas als je iets fijn vindt aan hem of haar. En zit iets je juist dwars? Zeg het dan ook eerlijk, maar wel op een ander moment – los van het compliment.
En complimenten ontvangen, hoe doe je dat?
Als het goed is, ben jij niet alleen een enthousiaste complimentenuitdeler, maar mag je er soms ook zelf één in ontvangst nemen. Nu is complimenten ontvangen een uitdaging op zich. Je wordt er misschien verlegen van of mompelt snel “Dank je” en gaat dan weer over tot de orde van de dag.
Dat is zonde, want je kunt veel meer halen uit complimenten binnen je team. Als je complimenten echt goed tot je laat doordringen, dan helpen ze je in veel opzichten:
- Je ontdekt wat al goed gaat en waar je dus vooral mee door moet gaan.
- Je leert waar jouw talenten en sterktes liggen.
- Je ontdekt hoe je collega’s jou zien als professional en als persoon.
- Je voelt je meer gemotiveerd en hebt meer plezier in je werk.
- Je wordt gemotiveerd om zelf vaker complimenten te geven.
- Dat alles bevordert dan weer de werksfeer.
Een goede reden om niet zomaar “Oh dank je!” of “Nee joh, dat stelt niets voor!” te antwoorden, maar complimenten voortaan anders te ontvangen. Ook gedragsprofessor Melody Wilding is daar voorstander van. “Stop met wegwuiven”, luidt haar advies.
Hoe doe je complimenten ontvangen dan wel goed? De truc is vooral om er niet automatisch “Dank je!” uit te floepen. Vraag door. Wat vond diegene goed aan je werk? Zo kun je veel meer informatie halen uit een compliment.
En dan nog dit: ontdek de overeenkomsten
Het is ook goed om uit te zoomen. Hebben complimenten die je krijgt iets gemeen? Krijg je bijvoorbeeld vaker te horen dat je zo helder bent in je planning en zelfs van allerlei wilde plannen een strakke to-do-lijst weet te maken? Dan is organiseren waarschijnlijk jouw talent.
Weten waar je talenten liggen, draagt bij aan maximale persoonlijke effectiviteit. Zodra je weet waar je goed in bent, kun je die kwaliteiten verder ontwikkelen en ze beter inzetten in je werk. Dat maakt je werk leuker én maakt dat jij waardevoller bent voor de organisatie.
Psst, (nog) beter worden in plannen?
Ben jij een fantastische planner, maar ontbreekt het je collega’s nog weleens aan structuur? Dan is het boek ‘Elke Dag om 15.00 uur Klaar’ misschien een leuk cadeau-idee. En doe het ook meteen jezelf cadeau. Kun je mooi jouw organisatieskills nóg verder ontwikkelen!
Dus: geef en ontvang complimenten op de juiste manier
Complimenten geven en ontvangen op de werkvloer vergroot de motivatie, verbetert de samenwerking en maakt productiever. Kortom: strooi vaker met complimenten, ook als Complimentendag op het werk nog niet op de agenda staat. Zorg er wel voor dat je de juiste complimenten geeft. Motiverende complimenten zijn complimenten die oprecht en specifiek zijn. Je floept ze er niet te snel uit, maar neemt er echt de tijd voor én je spreekt ze uit zonder bijbedoelingen of “maar”.
Als jij zelf vaker complimenten geeft, zal je ze waarschijnlijk ook meer ontvangen. En als je ze dan ontvangt, zorg ervoor dat je er alles uit haalt. Doe ze niet af als niets, maar haal de boodschap eruit en vraag door.
Mensen vroegen ook | Veelgestelde vragen over complimenten op de werkvloer
-
Hoe geef je een collega een compliment?
Als je een compliment geeft aan een collega, is het belangrijk om daar de tijd voor te nemen. Wees ook specifiek: geef aan waarom je iets goed vindt en haal daarbij het liefst voorbeelden aan. Slik daarnaast altijd je “maar” of verbeterpunten in. Bewaar die tot een volgende keer.
-
Welke complimenten kan ik geven?
Het is aan jou welke complimenten je uitdeelt op de werkvloer. Een compliment kan gaan over het werk of over iemand als persoon. Kies het liefst voor originele complimenten. Als in: een compliment dat spontaan in je opkomt en dat niet vergezocht is. Grappig bedoelde complimenten (“Hé, had je weer een planning gemaakt? Goed hoor, Pietje Precies!”) kun je beter voor jezelf houden. Veel positiviteit zal de ontvanger dáár niet uit halen.
-
Wat is een goed compliment?
Een goed compliment is een compliment dat specifiek, welgemeend en duidelijk is. Licht toe waarom je iets goed vindt en geef waar mogelijk voorbeelden. Neem verder de tijd voor het compliment en spreek het uit zonder bijbedoelingen. Dus geef complimenten los van negatieve feedback en bewaar ze niet tot het moment dat je iets van de ander nodig hebt.
-
Wat kun je zeggen op een compliment?
Heb je een compliment gekregen? Zeg dan meer dan enkel “Dank je!”. Een compliment goed ontvangen betekent dat je het echt op je laat inwerken. Dat lukt het beste als je doorvraagt. Vraag waarom de ander iets goed vindt, zodat je er waardevolle informatie uit kunt halen.
Word beter in feedback geven met een training
Feedback geven gaat niet alleen over zeggen wat je dwarszit en wat beter kan. Het gaat júist ook om strooien met welgemeende complimenten op de werkvloer. Wil je beter worden in zowel opbouwende feedback als complimenten geven? Volg dan een training feedback geven. Daarin leer je hoe jij met krachtige en duidelijke feedback collega’s kunt verder helpen en zo voorkomt dat mensen over je heen lopen.
Wie zijn wij? | Cursus feedback geven
Meer gedaan krijgen in minder tijd? Klinkt niet verkeerd, toch! Bij Tijdwinst hebben we daar onze dagelijkse missie van gemaakt. We zijn gespecialiseerd in slimmer (samen)werken en geven professionals uit heel Nederland (online en offline) trainingen over belangrijke thema’s. Denk aan feedback geven, gesprekstechnieken, timemanagement assertiviteit.
Benieuwd? Lees verder op onze websites en blogs of meld je aan voor één van onze trainingen.
- 1-daagse training Feedback geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, mindmapping en geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Timemanagement | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog