‘Studenten leren meer van feedback geven dan van feedback ontvangen’

‘Studenten leren meer van feedback geven dan van feedback ontvangen’
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) kwam dit voorjaar tot een opmerkelijke conclusie. Professor David Nicol onderzoekt het zogeheten ‘peerfeedback’. In de hogeschoolbanken zijn studenten gewend om van de docent of professor feedback over hun vorderingen te krijgen, maar bij peerfeedback ontvangen zij ook reacties van hun mede-studenten. De HAN schrijft hier het volgende over:

Niet alleen is feedback van medestudenten vaak duidelijker dan die van de docent (omdat de student hetzelfde proces doorloopt en dus beter begrijpt waar een medestudent mee worstelt) en het goed is om feedback van veel verschillende perspectieven te krijgen, maar vooral omdat studenten heel veel leren van het geven van feedback.

Feedback geven is leerzamer

De hogeschool beseft hoe belangrijk de competenties voor feedback geven zijn en bestudeerde al langere tijd de effecten van feedback ontvangen. Uit het zogeheten PEER-project blijkt nu dat studenten vinden weinig te leren van feedback die ze van mede-studenten ontvangen. Tegelijkertijd vertellen ze op drie vlakken bij te leren wanneer ze feedback geven:

  • Kritisch teksten beoordelen
  • Groter inzicht in de verwachtingen door het werk van mede-studenten te kunnen vergelijken
  • Feedback geven op andermans werk betekent dat je het vergelijkt met je eigen werk en zo jouw eigen tekortkomingen blootlegt

De HAN trekt hier enkele conclusies uit, bijvoorbeeld dat feedback geven en ontvangen kwalitatief verschillend zijn. Ook blijkt uit het onderzoek dat feedback ontvangen voor de studenten vooral goed is voor het inzicht krijgen in de deficiënties van hun eigen werk. Daarentegen ontwikkelen zij door feedback te geven heel wat meer vaardigheden: een betere oordeelsontwikkeling, gebruik maken van criteria en standaarden, objectiever naar het eigen werk kijken en kritisch denken.

Echt verrassend mogen we dit niet noemen. Bijna allemaal leren we namelijk makkelijker door te doen. Nu is feedback ontvangen natuurlijk ook een vorm van doen, maar is het passiever dan feedback geven.

Maar niet alleen daarom hebben we moeite om feedback te leren ontvangen. Het is erg makkelijk om je aangevallen of zelfs beledigd te voelen wanneer een ander feedback geeft. Onthoud op zulke momenten dat de ander –mits hij de feedback op een juiste manier geeft– jou probeert te helpen. Hij heeft geen kritiek op jou als persoon maar spreekt je op je daden aan, en die kun je veranderen. Feedback is in feite een cadeautje. Gooi je hem weg of pak je hem uit?

Principes voor feedback geven en ontvangen

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen besluit het artikel met een aantal tips voor docenten. Hier kunnen professionals uit andere beroepsvelden ook een aantal leerpunten uit oppikken:

  • Zorg voor een atmosfeer van respect en vertrouwen
  • Betrek studenten bij het actief gebruik maken van de criteria
  • Zorg ervoor dat studenten constructieve feedback geven, niet alleen kritiek of cijfers
  • Laat studenten oefenen met zowel analytisch als holistisch feedback over de kwaliteit van de producten van hun medestudenten
  • Ondersteun de dialoog rondom de kwaliteit van de feedback
  • Integreer self review opdrachten
  • Zorg ervoor dat peer review een regelmatig terugkomende activiteit is en niet een eenmalige gebeurtenis.

Niet alleen voor de HAN, maar voor alle onderwijsinstellingen is feedback een waardevol instrument om zelfsturende professionals te ontwikkelen. We zullen hier ongetwijfeld nog meer van horen.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×
X