Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
confrontatie aangaan

De confrontatie aangaan met collega’s, zo houd je het positief!

Al een tijdje wil je er iets van zeggen. Je collega klopt elke keer op vrijdagmiddag last-minute bij jou aan voor het schrijven van een nieuwsbrief. Daardoor zit je elke week tot half zeven op een nieuwsbrief te zwoegen die er halsoverkop uit moet. Niet je favoriete begin van het weekend! Maar hoe vertel je je collega op een nette […]

Lees verder
Omgaan met weerstand op de werkvloer advies

Omgaan met weerstand op de werkvloer | In 4 stappen naar de juiste reactie!

We willen allemaal het liefst dat collega’s direct enthousiast reageren op ons voorstel. Helaas is de realiteit soms anders. Je hebt vast weleens meegemaakt dat een collega weerstand voelt tegen jouw voorstel. Dat kan weerstand tegen verandering zijn, weerstand tegen een standpunt of weerstand tegen een nieuwe werkwijze. Frustrerend wel! Maar gelukkig hoeft het geen kink in de kabel te […]

Lees verder
jezelf wegcijferen

Stop met jezelf wegcijferen. Je kunt niet iedereen tevreden houden

Je bent in je leven al door flink wat brandende hoepels gesprongen. Om mensen tevreden te houden of om confrontaties te vermijden. Dat houd jij jezelf dan voor. People-pleasing noemen wij het. En het is onnodig, zeker wanneer je serieus genomen wil worden op de werkvloer of in de privésfeer. Maak jezelf daarom niet klein. Cijfer jezelf niet weg, maar […]

Lees verder
gevoelens-uiten

Met deze 4 tips om gevoelens te uiten houd je het constructief!

Opeens is het er: een gevoel van boosheid of frustratie. Een van je collega’s maakt in een vergadering uit het niets een sneer. “Goh, jouw werk heeft nog wel wat verbetering nodig!”, klinkt het ten overstaan van je andere collega’s. Je merkt direct dat die opmerking wat met je doet. Moet je er iets mee? Kun je er wat mee? […]

Lees verder
Grenzen aangeven

Grenzen aangeven zit ‘m in 1 woordje: ‘ik’

Grensoverschrijdend gedrag komt in alle vormen en maten: van de onschuldige ‘ik weet dat je geen tijd hebt, maar kun je toch…’ tot aan een leidinggevende die denkt jou ieder moment van de dag te kunnen bellen. Dat is niet oké. Tijd om op je strepen te staan en je grenzen aan te geven. Door één tactvolle feedback techniek te […]

Lees verder
Hoe kun je begrip tonen_

Begrip tonen als manager (zonder je te laten meeslepen) – zo doe je dat!

Je merkt het aan alles. Een medewerker uit je team zit niet goed in zijn vel. Je vermoedt dat diegene zijn ei kwijt wilt. Je wilt graag met hem praten en advies geven, maar vooral: begrip tonen. Tegelijkertijd wil je niet te veel in het gevoel van de ander meegaan en jouw professionele afstand bewaren. Hoe doe je dat, als […]

Lees verder
feedback methoden

Ze mogen niet ontbreken op de werkvloer; deze 4 feedback methoden

Terugkoppeling ontvangen van je team. Belangrijk, cruciaal zelfs. Om effectief samen te werken, maar ook voor een betere besluitvorming. Jij, als leidinggevende, zal daarom een feedback cultuur moeten creëren — een waarin terugkoppeling geven als de standaard wordt gezien. Het lukt je zodra je deze 4 feedback methoden toepast. 

Lees verder
Evaluatiegesprek

Evaluatiegesprek? “Vermijd 3 Feedback Fouten”, Zegt Google Manager

Kim Scott werkte als manager voor o.a. Google en Apple, met succes. Haar geheim? Evalueren! Maar wel zónder 3 typische fouten – en mét 2 elementen. Een feedback aanpak met de naam: “Radical Candor”. Dit is hoe dat werkt, bij jou in de praktijk.

Lees verder
feedback model

Je feedback model werkt niet – deze 4 regels (bewezen) wel!

Je zoekt een geschikt feedback model, maar de meeste werken helemaal niet. Feedback die wél werkt, leer je van uitvoerig onderzoek naar feedback geven en ontvangen in de zorg. Want wat blijkt? Je hoeft geen enkel feedback model te onthouden, alleen maar 4 stelregels, voor echte verbetering bij je collega’s – verpleger of niet.

Lees verder
Omgaan met irritante collega

Omgaan met irritante collega: gebruik het ‘Ben Franklin effect’

Iedereen heeft wel ‘zo’n’ collega. Een die zeurt, alles beter weet en zonder moeite het bloed onder je nagels vandaan haalt. Het liefst zou je deze collega willen vermijden — maar wat nu als je ineens moet samenwerken. In zulke situaties doe je het als meneer Benjamin Franklin himself: wees ontzettend aardig. Dat doet namelijk het volgende met je brein:

Lees verder
Opbouwende kritiek

Opbouwende kritiek geef je als een tweet (met de 40-woorden regel)

Kritiek uiten is vaak lastig. Je wil de ander niet voor het hoofd stoten, maar je wil er ook niet omheen draaien. Gebruik daarom de 40-woorden regel: zorg ervoor dat je feedback binnen een ouderwetse tweet past en voorkom dat je een ellenlang verhaal ophangt. #Kritiek #Feedbackgeven #Terugkoppeling

Lees verder

1 vraag die je in elk (nuttig) exitgesprek moet stellen

Het laatste gesprek dat je met een werknemer voert – het exitgesprek – is misschien wel het belangrijkste van allemaal. Skip het daarom zeker niet, maar maak er juist optimaal gebruik van. Door op z’n minst 1 allesomvattende vraag te stellen. Gouden informatie, die je bedrijf verbetert en de productiviteit en betrokkenheid verhoogt bij de collega’s die bleven.

Lees verder
Positief blijven_

Positief blijven bij negatieve feedback – in 3 stappen

Het leven slingert met enige regelmaat negativiteit jouw kant op. Zoals negatieve feedback, op je werk. Maar raad eens? Dat is helemaal niet negatief, als je leert positief blijven en de hele boel omdraaien naar een groeikans. Klinkt lastig, is simpel, met 3 stappen.

Lees verder
complimenten ontvangen

Positieve feedback en complimenten ontvangen, doe je zo

Complimenten krijgen over je werk is leuk, maar ook lastig. Het maakt verlegen of ongemakkelijk. Reageren doe je gauw met “bedankt” of “het stelde niks voor”. Beide fout. Als je een beetje professioneel wil overkomen én het maximale uit positieve feedback wil halen tenminste. Dat doe je door iéts anders te reageren, zegt deze gedrags-professor.

Lees verder
persoonlijke effectiviteit

Hét persoonlijke effectiviteit model, voor je ideale baan (aka “job crafting”)

Noem het “effectief werken”, “je passie vinden”, “job crafting” – of “je mojo ontdekken”, zoals business coaching expert Marshall Goldsmith het noemt in z’n bestseller ‘Mojo’. Je persoonlijke effectiviteit bepalen is volgens hem de sleutel tot jouw ideale baan. En hij bedacht meteen het model om die te ontdekken. In 3 stappen.

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

7 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten