We weten nu onderhand goed hoe we feedback moeten geven, maar hoe moet je feedback nu eigenlijk ontvangen? Het is namelijk makkelijk om het idee te krijgen dat we bekritiseerd worden, waardoor we ons op onze teentjes getrapt voelen, maar is dat nu eigenlijk wel nodig?

Het is goed om te onthouden dat feedback bedoeld is om de onderlinge samenwerking te verbeteren en om een win-win-situatie te creëren. Feedback is dus eigenlijk een ‘cadeautje’, dat je ook zo behoort te ontvangen. Voor de meest effectieve verwerking van feedback, doorlopen ervaren ontvangers drie stappen. De drie B’s:

  • Begrijpen
  • Bedanken
  • Beoordelen

Begrijpen

In deze eerste fase zou je niet met je eigen gedachten bezig moeten zijn, maar met die van degene die jou feedback geeft. Verplaats je in zijn of haar beleving en luister goed. Vat het verhaal van de feedbackgever samen en stel vragen als iets onduidelijk blijft. Let op: je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, zolang je maar begrijpt wat de ander bedoelt.

Bedanken

Vooral bij negatieve feedback is bedanken niet iets waar je gauw aan denkt. Omdat feedback met goede bedoelingen wordt gegeven, is het goed om dit te erkennen en je gesprekspartner te bedanken. Hij of zij geeft jou immers de kans om je gedrag te verbeteren.

Schiet vooral niet in de verdediging als je feedback ontvangt. Daar zit de ander niet op te wachten. Je staat dan niet open voor de feedback. Onthoud ook dat de feedback, mits goed gegeven, niet op jouw persoon maar op jouw gedrag slaat. Je hoeft het dus niet persoonlijk op te vatten.

Je zult niet altijd negatieve feedback ontvangen. Ook als iemand positieve feedback geeft, vinden we het vaak moeilijk om die niet weg te wuiven. Fout: ook daarvoor dienen we te bedanken. Zo weten we wanneer we op het juiste spoor zitten.

Beoordelen

De derde fase is het beoordelen van de ontvangen feedback. Dit doe je in je eentje, na afloop van het gesprek. Het is aan jou om te bepalen wat je doet met de ontvangen feedback. Laat het commentaar bezinken en bekijk of je het gaat gebruiken. Laat de feedbackgever ook weten wat je beslissing uiteindelijk is.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van slimmer communiceren, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw productiviteit een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Feedback Geven

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog