Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.

Peer-feedback geven op het werk: met 9 tips doe je het goed!

Sommige mensen krijgen jeuk bij het woord “feedback” alleen al. Feedback? Kun je je kritiek niet gewoon inslikken? En feedback ontvangen? Nee hoor, complimenten zijn leuker. Maar feedback is waardevol: je geeft om anderen te helpen groeien én je ontvangt het om beter van te worden. Dé manier van feedback geven waar je echt van leert? Peer-feedback. Oftewel: feedback die […]

Lees verder
beter samenwerken

Beter samenwerken begint bij feedback geven — zonder conflict of hiërarchie

Als team doen jullie het niet echt, feedback geven. Dat is toch meer iets voor leidinggevenden en bovendien is het nogal confronterend om een collega aan te spreken. Mis én mis. Indien jullie op onderstaande manier feedback leren geven, kan het zonder hiërarchisch conflict. Komt jullie samenwerking ten goede, plus jullie eigen productiviteit! Snel verder lezen.

Lees verder

Positieve feedback “leuk”? Nee, cruciaal (voor motivatie) – 3 geef regels

Af en toe een compliment uitdelen op de werkvloer is natuurlijk “hartstikke leuk”. Maar als je het enkel zo ziet onderschat je positieve feedback. Ruimschoots. Het is namelijk cruciaal. Het helpt je werknemers de goede kant op te sturen, te motiveren én om je negatieve feedback beter te laten landen. Geef het dus – véél (maar hou je aan de […]

Lees verder

Goed samenwerken: Hoe je met iedereen, zelfs die ene collega, soepel kunt werken

Samenwerken met collega’s is onvermijdelijk. Of je nu goed met ze kunt opschieten of niet, je hebt elkaar nodig om resultaten te behalen. Gelukkig hoef je niet elkaars beste vriend te zijn om effectief samen te werken. Met deze 10 regels kun je zelfs met die ene collega soepel samenwerken.

Lees verder
Hoe kun je begrip tonen tips kopie

Meer inlevingsvermogen op de werkvloer tonen? Probeer deze 5 dingen!

Betere communicatie, betere samenwerking en betere gezamenlijke resultaten. Het zijn allemaal resultaten die je kunt behalen door meer inlevingsvermogen te tonen. Ja, ook als je het standpunt van je collega totaal niet begrijpt. Misschien wel juist dan. Hoe je dat doet, inleven in een ander? Deze 5 tips helpen je om je inleef- en luisterskills te verbeteren. 

Lees verder

Een professionele houding als je feedback geeft – dit zijn 5 onmisbare tips!

Feedback geven kan spannend zijn. Liever deel je enthousiast je lovende woorden dan dat je een punt van kritiek geeft. Gelukkig hoeft feedback niet eng te zijn. Sterker nog: feedback geven ís professioneel. Zeker als je er een professionele houding bij aanneemt en de feedback constructief brengt. Met deze 5 tips van onze beste experts geef je feedback op zo’n […]

Lees verder
opgejaagd gevoel

Opgejaagd gevoel door veel ad-hoc-taken? Spreek je collega er in 3 stappen op aan!

Daar is-ie weer: je collega aan je bureau. Met de zoveelste vraag, alweer een taak die bij jou over de schutting wordt gegooid of een brandje dat acuut geblust moet worden. Je bent er ondertussen klaar mee. Nog erger: je hebt continu een opgejaagd gevoel omdat het lijkt alsof iedereen steeds wat van je wil. Hoe spreek je je collega […]

Lees verder

Feedback ontvangen: 10 regels maken feedback krijgen simpel (en aangenaam)

Komen complimenten en kritiek soms als een verrassing? Vind je het lastig om feedback te verwerken of weet je niet goed hoe je positieve feedback kunt integreren in je gedrag? Begrijpelijk. Toch is feedback ontvangen heel belangrijk, ook al voelt het soms onwennig of vervelend. Wij delen de beste 10 tips zodat feedback ontvangen super simpel wordt.

Lees verder

De do’s en dont’s om medewerkers te motiveren

“People don’t leave companies, they leave managers.” Je kent vast wel die managers die een jaar lang alle negatieve feedback opsparen om die er tijdens het voortgangsgesprek in één keer uit te gooien. Eventueel gevolgd door een ongemakkelijk “Maar je kleedt je wel representatief.” Of iemand die denkt dat het vooruitzicht van een bonus voldoende is om medewerkers te motiveren. […]

Lees verder
Ergernissen

Hoe spreek je je collega aan op ergernissen op het werk (constructief & to the point)

De vieze koffiekopjes die nooit worden opgeruimd. Collega’s die luidkeels bellen of (nog erger!) die uit volle borst meezingen met het Foute Uur. En nog zo één: mensen die hun deadlines hooguit op het nippertje halen. Tja, ergernissen op het werk kennen we allemaal. Wanneer spreek je je collega daarop aan? En hoe doe je dat op de juiste manier?

Lees verder

Werknemer ontslaan? 6 tips zorgen voor een soepele exit

Een werknemer ontslaan is altijd vervelend. Zeker wanneer diegene niks misdaan heeft, maar gewoon matig presteert. Dit is hoe je hem professioneel doch soepel de deur wijst, zonder conflict of consternatie, met positieve afsluiter. 6 tips maken je ontslaggesprek makkelijker én beter.

Lees verder
beoordelingsgesprek voorbereiden

Dé checklist om een beoordelingsgesprek voor te bereiden (8 onmisbare stappen)

Voor veel mensen is het geen favoriet in de agenda: het beoordelingsgesprek. Wat als er kritiek komt? En moet je nou wel of niet mogelijke loonsverhoging aanstippen? Gelukkig is er één manier om dat gesprek minder tergend te maken én er zoveel mogelijk uit te halen: je beoordelingsgesprek voorbereiden. Deze checklist gaat je helpen.

Lees verder

Functioneringsgesprek hou je met hét 3 stappen template van de pro’s

Eens per jaar vel je je oordeel en bespreekt wat er beter kan. Het functioneringsgesprek, in een notendop. Toch? Fout. De pro’s – de auteur van hét functioneringsgesprek handboek en de Management professor van Yale University – weten het beter. Met 1 even helder als verrassend template, in 3 stappen. 

Lees verder
emoties tonen

Emoties tonen in feedbackgesprekken: de do’s en dont’s volgens experts

Op emoties tonen ligt vaak een taboe. “Huilen doe je niet op het werk” en “Boos zijn is ongepast”, wordt vaak gedacht. Onterecht? Soms wel! Het kan feedback juist ten goede komen als je je gevoelens uit, zowel bij het geven als ontvangen van feedback. Als je het uiten van emoties maar op de juiste manier en op het juiste […]

Lees verder

Feedback geven – wat, wanneer en hoe? Alles wat je moet weten!

Het is vast niet één van je favoriete bezigheden: feedback geven. Je weet niet goed wat je moet zeggen en bent bang dat de ontvanger zich aangevallen voelt. Of je hebt het idee dat je boodschap nooit goed uit de verf komt. Maar waarom dan? Dat komt vast doordat feedback geven niet is wat je denkt! We helpen 4 misverstanden […]

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten