Feedback geven aan stagiairs: 9 tips

Feedback geven aan stagiairs: 9 tips
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×

Een stage is bedacht om leerlingen en studenten te laten ‘snuffelen’ aan hun beroepsveld. Maar dat betekent niet dat stagiairs alleen maar observeren. Ze worden geacht actief mee te werken en al doende te leren. Omdat feedback belangrijk is in hun leerproces, krijgen ze formulieren mee van de onderwijsinstelling die zij vertegenwoordigen. Hierop kan de werkgever feedback noteren.

In de praktijk blijft het niet alleen bij feedback op een velletje papier. Feedback geven kan ook prima mondeling. Hierbij dien jij als werkgever wel op te letten dat je niet in de bekende valkuilen stapt. Trainer Rick Koster zette 9 tips op een rij voor wie stagiaires bruikbare feedback wil geven:

1. Denk vanuit de stagiair
Iedereen is anders, dus ken je leerling. Bekijk de situatie vanuit zijn gezichtspunt. Waarom doet hij iets of lukt het niet? Kom erachter wat hem bezighoudt, zowel tijdens het werk als daarbuiten. Benoem dit; geef aan dat je hem begrijpt.

2. Benoem de drie G’s
Je kunt feedback het beste brengen door achtereenvolgens de Gebeurtenis, het Gevoel of de gedachten, en het Gevolg te noemen (GGG). Beschrijf eerst jouw waarneming van het gedrag van de stagiair: “Ik zie dat je afgelopen week twee keer te laat bent gekomen.” Vervolgens geef je aan wat het effect daarvan is op je gedachten of gevoel: “Ik vind dat erg vervelend.” Dan vertel je het gevolg: “Ik vraag me af of je je stage wel serieus neemt?”

3. Bespreek concreet gedrag
Geef feedback over concreet en wenselijk gedrag. Met “Je bent niet klantvriendelijk” geef je een niet-boodschap af. Dit kun je positief en in alternatieven formuleren: “Zeg klanten glimlachend gedag als ze binnenkomen.” Zo kan een stagiair zijn gedrag aanpassen.

4. Spreek voor jezelf
Gebruik ik-boodschappen wanneer je feedback geeft. Het gesprek krijgt een minder aanvallend karakter als je zegt: “Ik merk dat …” in plaats van “Jij doet altijd…”. De ik-vorm is veilig en geeft precies aan wat je van de situatie vindt zonder de leerling té direct aan te spreken. Bovendien spreekt je voor jezelf. Gebruik dus ‘ik vind’ in plaats van ‘wij/zij vinden’.

5. Geef positieve feedback
Feedback geven betekent zowel het positieve gedrag benoemen als verbeterpunten aangeven. Negatieve feedback wordt vaak beter onthouden dan positieve. De regel is dat je drie positieve elementen noemt tegenover één verbeterpunt: “Je werkt heel nauwkeurig, kan goed met je collega’s opschieten en staat klanten telefonisch prima te woord. Maar je kúnt sneller werken.”

6. Check je feedback
Kijk voordat je een gesprek aangaat kritisch naar uw eigen aandeel in de gebeurtenis. Hoe is het ontstaan? Wat had je eraan kunnen doen? En vraag tijdens het gesprek altijd naar de reactie van de stagiair. “Kun je je dat voorstellen?” “Begrijp je wat ik bedoel?” Soms zijn leerlingen zich onbewust van hun eigen gedrag.

7. Kies de juiste tijd en plaats
Kies een goed moment en de juiste plaats voor de feedback. Neem er voldoende tijd voor. Geef op tijd feedback; praten over een fout van twee maanden terug levert weinig meer op. Bespreek verder één punt per gesprek, zo houd je de feedback beknopt.

8. Vertel het waarom
Geef redenen voor de feedback. Benadruk daarin de positieve kant: wat kan de stagiair ervan leren? Vertel dat je tijd investeert omdat je weet dat de leerling beter kan. Leerlingen zullen de feedback sneller van je aannemen en meer gemotiveerd zijn om aan de verbeterpunten te werken.

9. Let op je non-verbale gedrag
Zorg voor een open, actieve houding. Dit betekent rechtop zitten in je stoel, voeten stevig op de grond en handen op tafel. Kies voor een hoekopstelling in plaats van tegenover elkaar te gaan zitten. Hierdoor voelt de stagiair zich beter op zijn gemak.

Als ‘bonustip’ noemt Koster het beëindigen van het gesprek met de zin: “We spreken dus af dat…” Door de afspraken te herhalen voorkom je dat er misverstanden ontstaan en benadruk je het belang van de gegeven feedback en de nieuwe afspraken.

Wat voor ervaringen heb jij met stagiairs en hun werkhouding? Herken je jezelf in de bovenstaande punten? Wij –de makers van deze site– en andere bezoekers kunnen leren van jouw belevenissen op de werkvloer. Laat hieronder een reactie achter.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×

Reageer:

*

X