Feedback geven aan collega’s is belangrijk. Zo help je je collega’s groeien en zorg je tegelijkertijd dat je team betere prestaties levert. Helaas gaat er echter nog veel fout bij feedback op de werkvloer, wat het tegenovergestelde effect heeft. In dit artikel delen we daarom veelgemaakte fouten, maar natuurlijk ook hoe je wél effectief feedback kunt geven. Daarnaast geven we praktische voorbeelden van zowel opbouwende als positieve feedback. Zo weet je na het lezen precies hoe je constructieve en respectvolle feedback kunt geven waar je collega’s echt iets aan hebben.
Wat komt aan bod:
- Waarom is feedback belangrijk op werk?
- Veelvoorkomende fouten bij feedback geven aan collega
- Wat is de gouden regel voor het geven van feedback?
- Feedback geven aan collega: een stappenplan
- Zo geef je effectieve feedback: feedback geven voorbeeldzinnen
- Veelgestelde vragen over feedback geven en ontvangen
Waarom is feedback belangrijk op werk?
Feedback geven aan collega’s is belangrijk om verschillende redenen. Niet alleen help je een collega persoonlijk groeien, uiteindelijk draagt het ook bij aan de prestaties van het hele team en de organisatie. Als er feedback wordt gegeven, weten collega’s wat er van ze verwacht wordt en krijgen ze inzicht in hoe ze zich kunnen verbeteren, maar ook juist in hun sterke punten. Het is daarvoor wel essentieel dat feedback op de juiste manier wordt gegeven.
4 Veelvoorkomende fouten bij feedback geven aan collega’s
Doordat we nooit echt leren hoe we effectief feedback moeten geven, gaat er veel fout op dit gebied. Deze fouten worden bijvoorbeeld veel gemaakt op de werkvloer:
1. De feedback wordt niet concreet gemaakt
Aan algemene opmerkingen als “Je bent altijd zo slordig”, “Je moet beter communiceren”, “Dit moet beter” en “Ik zou het anders doen” hebben je collega’s niets. Het zegt namelijk niets over hoe je collega zich kan verbeteren in jouw ogen. Ook kan er miscommunicatie ontstaan over wat er precies beter kan. Geef daarom altijd uitleg met concrete voorbeelden en suggesties voor verbeteringen.
2. De feedback wordt te beschuldigend gegeven
Dat feedback vaak als kwetsend wordt ervaren, ligt ook aan de manier waarop het gegeven wordt. Je merkt aan de voorbeelden in de eerste fout dat er vaak belerend met de vinger naar de ander wordt gewezen. Op deze manier kan feedback voelen als een persoonlijke aanval, waardoor de kans groot is dat de ander in de verdediging schiet. Dit kun je voorkomen door vanuit je eigen perspectief te praten, bij concrete feiten te blijven en voorbeelden te geven.
In plaats van: “Je bent altijd zo slordig” kun je iets zeggen als: “Ik merk dat er in je rapporten de laatste tijd veel type- en spelfouten staan. Kun je hier in het vervolg extra waakzaam op zijn?”
3. Er wordt te veel negatieve taal gebruikt
Wanneer je te veel naar de ander wijst, werkt feedback juist demotiverend. Hetzelfde geldt voor als je te veel negatieve feedback deelt en te veel negatieve taal gebruikt. Hiermee bedoelen we niet dat je dan maar de sandwich methode moet gebruiken op het moment dat je feedback geeft (negatieve feedback verpakken in complimenten), want dit werkt niet.
Het betekent wel dat je woorden als ‘ramp’ en ‘verschrikkelijk’ wil vermijden en de positieve feedback niet wil vergeten. Zorg ervoor dat je óók complimenten aan je collega’s geeft, anders kan negatieve feedback op een gegeven moment bitter worden ontvangen.
4. De feedback wordt gegeven op het verkeerde moment of verkeerde plek
Je ziet vaak dat feedback wordt gegeven op het verkeerde moment. Er wordt bijvoorbeeld gewacht tot een 1-op-1 gesprek of officieel feedback gesprek om de feedback te geven. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans echter is dat jij en je collega de details vergeten. Het meest effectieve is daarom om de feedback zo snel mogelijk te geven, als de situatie en/of het project nog vers in het geheugen liggen.
Als het om negatieve feedback gaat, is het alleen niet de bedoeling dat je dit in het openbaar geeft. Vraag of de ander tijd heeft om iets te bespreken en geef de negatieve feedback onder vier ogen. Positieve feedback mag juist wel gegeven worden in het openbaar, om te zorgen voor een extra motivatie boost.
Wat is de gouden regel voor het geven van feedback?
De gouden regel voor het geven van feedback is dat het op een constructieve, specifieke en respectvolle manier wordt gedaan.
Dit betekent dat je feedback geeft op een manier waar de ander er echt iets aan heeft, en niet alleen om iemand af te kraken. Je houdt rekening met de gevoelens van je collega en geeft de feedback niet op de persoon of op basis van persoonlijke meningen of aannames, maar op basis van waarneembaar gedrag en feiten.
Dat doe je volgens dit stappenplan:
Beter feedback geven aan collega’s? Een stappenplan
Waarschijnlijk begrijp je dat feedback veel effectiever is als het op een constructieve en respectvolle manier wordt gegeven, maar hoe pas je dit toe in de praktijk? We delen twee feedback methodes waarmee je constructieve feedback kunt geven. Beide feedback modellen zijn slechts een stappenplan om het gesprek te openen.
Leer ‘Ik-ik-jij methode’
De ‘Ik-Ik-Jij methode‘ is een feedback methode waarmee je veel van bovenstaande fouten tackelt en de gouden regel voor het geven van feedback toepast. Je doorloopt hiermee drie stappen:
- Ik: bij de eerste stap praat je vanuit je eigen perspectief en waarnemingen. Dit noemen we ook wel het gebruiken van een ik-boodschap. Voorbeelden hiervan zijn: “Ik zie…”, “Ik merk…”, “Ik heb het gevoel dat…”. Hiermee verklein je de kans dat de ander het als een persoonlijke aanval ziet.
- Ik: vervolgens geef je aan wat voor effect dit op jou heeft. “Dit zorgt ervoor dat ik…” Ook hiermee verklein je de kans op een defensieve reactie, omdat zo’n zin heel moeilijk is voor de ander om te ontkrachten. Het is immers het effect dat jíj ervaart.
- Jij: om ervoor te zorgen dat het een dialoog wordt en de ander de kans krijgt om te reageren, stel je vervolgens een vraag. Bijvoorbeeld of de ander zich hierin herkent.
Ken de 4G-methode
De 4G-methode is een andere populaire en effectieve manier om feedback te geven. De naam is een ezelsbruggetje voor de 4 stappen die alle vier met een G beginnen. Het helpt je om feedback op een heldere en gestructureerde manier te geven, zodat er geen miscommunicatie ontstaat en de ander weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit is hoe de feedback regels 4G-methode werkt:
- Gedrag: je beschrijft bij de eerste stap het specifieke gedrag van de ander zonder te oordelen of te algemeen te blijven. Het gaat hierbij om wat je hebt waargenomen, niet om wat je denkt of voelt.
- Gevoel: je deelt jouw gevoelens over de situatie, zonder de ander de schuld te geven. Dit maakt je feedback persoonlijker en zorgt ervoor dat je niet te beschuldigend overkomt.
- Gevolg: vervolgens leg je uit wat de gevolgen van het gedrag zijn, zowel voor jou als voor anderen in de werkomgeving.
- Gewenst gedrag: ten slotte geef jeduidelijk aan welk gedrag je in de toekomst graag zou zien, zodat er geen misverstanden ontstaan en je collega er echt iets aan heeft.
Zo geef je effectieve feedback (mét feedback geven voorbeeldzinnen)
Om de tips en methoden uit dit artikel nog concreter en tastbaarder te maken, delen we voorbeelden van feedback.
Opbouwende feedback voorbeelden
“Toen je het rapport niet op tijd inleverde, moest ook de rest van het team hun deadlines aanpassen om het werk op tijd af te krijgen. Ik kan niet voor de rest spreken, maar bij mezelf leverde dat extra druk en stress op. Het zou fijn zijn als je in het vervolg de deadlines beter in de gaten houdt of aangeeft wanneer het niet op tijd gaat lukken.”
“Ik merk dat je de laatste tijd rapporten later dan de deadline inlevert. Dit zorgt ervoor dat ik minder tijd heb om mijn werk te doen en dat levert stress op. Klopt het dat je de deadlines minder goed voor ogen hebt?”
“Ik merkte dat je anderen onderbrak tijdens de vergadering, waardoor ik het gevoel kreeg dat we niet alle ideeën goed konden horen. Het zorgde ervoor dat de vergadering moeizamer en langzamer verliep. Het zou helpen als je wacht totdat iemand iemand uitgepraat is, voordat je hierop reageert.”
“Ik zag dat je tijdens je presentatie veel naar de slides keek in plaats van naar het publiek. Hierdoor voelde ik me minder aangesproken en betrokken. Vond je het spannend om de presentatie te geven?”
Positieve feedback collega voorbeeld
Daarnaast is ook positieve feedback geven belangrijk. Ook hierbij is het belangrijk dat je concreet en specifiek bent.
“Ik was echt onder de indruk van hoe je de presentatie gisteren hebt gegeven. Je wist het publiek te boeien en hebt het duidelijk uitgelegd.”
“Je hebt echt goed werk geleverd door de klant zo snel en efficiënt te helpen. Ik merk dat ze heel tevreden zijn met de oplossing die je hebt geboden. Goed gedaan!”
“De manier waarop je onlangs het team hebt geholpen om de deadlines te halen, was super. Door je collega’s te ondersteunen zorgde je dat iedereen op schema bleef. Ik waardeer dat echt.”
“Ik wil even zeggen dat ik echt vind dat je de afgelopen tijd goed hebt bijgedragen aan de teamvergaderingen. Je hebt altijd waardevolle inzichten en stelt goede vragen die de discussies vooruit helpen.”
“Je hebt de afgelopen weken echt vooruitgang geboekt met het verbeteren van de processen. Ik ben blij dat jij die taak hebt opgepakt.”
Ga nu zelf aan de slag met feedback geven!
Goede feedback, positief én negatief, draagt direct bij aan de persoonlijke groei van je collega en het succes van de organisatie. Door de veelgemaakte fouten te vermijden en effectieve feedback technieken toe te passen, kun je feedback geven aan collega’s die echt impact maakt.
Blijft het in de praktijk moeilijk om feedback te geven? Wil je oefenen met situaties, zonder bang te zijn dat je relaties beschadigt? En wil je ook meer leren over hoe je feedback zo goed mogelijk kunt ontvangen? Volg dan een feedback geven en ontvangen training.
In onze 1-daagse training ga je praktisch aan de slag met feedback geven en ontvangen oefeningen en rollenspellen, zodat je direct toepasbare inzichten en vaardigheden opdoet. Het is een intensieve, maar waardevolle dag die je helpt om het beste uit jezelf én anderen te halen.
Naast een training feedback bieden we ook onder andere trainingen in gesprekstechnieken en assertiviteit die handig kunnen zijn om je feedback te optimaliseren. Onze ervaren trainers zorgen, samen met je mede-cursisten, voor een leerzame en inspirerende ervaring waar je echt iets aan hebt.
Ontwikkel jezelf elke dag
Bij Tijdwinst geloven we dat groei niet stopt na een artikel of training. Daarom bieden we dagelijks inspiratie en praktische tips om slimmer te werken en je persoonlijke effectiviteit te vergroten. Volg ons op Instagram en Pinterest voor snelle inzichten die je direct kunt toepassen.
Wil je de volgende stap zetten? Onze boeken Elke dag om 15:00 uur klaar en Focus op wat écht belangrijk is geven je concrete strategieën om productiever te zijn en meer grip te krijgen op je tijd.
Luister ook naar de Tijdwinst Podcast, waar we in gesprek gaan met experts over thema’s als effectief communiceren, leiderschap en succes. Beschikbaar op YouTube en in je favoriete podcast-app!
Verder lezen over feedback?
- Kalmeer je woede vóórdat je een feedbackgesprek aangaat — doe je zo
- Laat je niet van de wijs brengen: zo vat je feedback niet persoonlijk op
- Feilloos feedback geven doe je aan de hand van deze communicatietechnieken
- Feedback geven als een pro: vermijd de valkuilen van belerend overkomen
Veelgestelde vragen over feedback geven en ontvangen
-
Hoe geef en ontvang je feedback?
Feedback geven en ontvangen theorie draait om respect en een open dialoog houden. Bij het geven van feedback is het belangrijk om specifiek, concreet en vanuit je eigen perspectief te spreken, bijvoorbeeld door de “Ik-ik-jij” methode te gebruiken. Er is geen feedback ontvangen model; het is wel essentieel om actief te luisteren, niet defensief te reageren en de feedback als een kans voor persoonlijke groei te zien.
-
Wat zijn de 5 feedbackregels?
Er zijn 5 regels bij feedback geven en ontvangen: 1. Zorg dat feedback zo specifiek en concreet mogelijk is. 2. Luister actief naar wat de ander te zeggen heeft. 3. Scheid de boodschap van de boodschapper. 4. Houd het feitelijk en kalm. 5. Zie feedback als een kans om te groeien.
-
Wat zijn 10 tips voor het geven van feedback?
Tien tips voor het geven van feedback in sneltreinvaart: vraag om toestemming, baseer feedback op feiten, wees concreet en gebruik ik-boodschappen. Vermijd de sandwichmethode, kies positieve taal en geef feedback direct. Houd negatieve feedback privé en positieve openbaar. Maak het een dialoog en bied hulp aan voor verbetering.
-
Hoe geef ik op een constructieve manier feedback zonder de ander te kwetsen?
Om constructieve feedback te geven aan een collega zonder hem of haar te kwetsen, is het belangrijk om duidelijk en respectvol te zijn. Wees vervolgens concreet over het gedrag of resultaat dat volgens jou verbetering nodig heeft, en leg uit wat het effect daarvan is op het werk of het team. Gebruik “ik”-boodschappen om te voorkomen dat de ander zich aangevallen voelt, bijvoorbeeld: “Ik merk dat…” in plaats van “Jij doet…”.
-
Hoe ontvang ik feedback zonder in de verdediging te schieten?
Feedback ontvangen tips draaien om feedback zien als een kans om jezelf te verbeteren, niet als een persoonlijke aanval. Stel vragen om de feedback beter te begrijpen en bedank de ander voor hun eerlijkheid, zelfs als het lastig is om te horen. Geef jezelf een moment om erover na te denken voordat je reageert en bepaal vervolgens wat je ermee wilt doen.
-
Welke technieken helpen om feedback helder en effectief over te brengen?
Effectieve feedback kan worden gegeven met de ik-ik-jij methode en de 4G-methode. Beide technieken helpen om miscommunicatie te voorkomen. Door vanuit jezelf en je observaties te praten, helpt het ook om feedback niet-verwijtend over te brengen, waardoor de ander zich minder snel aangevallen voelt en eerder bereid is om de feedback te ontvangen.
-
Hoe zorg ik ervoor dat mijn feedback daadwerkelijk wordt opgepakt?
Feedback wordt sneller opgepakt wanneer deze specifiek en constructief is, met duidelijke voorbeelden en mogelijke oplossingen. Kies het juiste moment en de juiste toon, zodat de ontvanger openstaat voor je input. Vraag om een reactie en plan een vervolgafspraak in. Door er een dialoog van te maken, in plaats van slechts te zenden, vergroot je de kans dat deze serieus wordt genomen en daadwerkelijk leidt tot verandering.
-
Hoe kan ik feedback geven aan iemand die niet openstaat voor kritiek?
Je kunt feedback geven aan iemand die niet openstaat voor kritiek, door jouw kritiek om te buigen naar constructieve feedback. Let daarbij goed op je toon en gebruik positieve taal. Woorden als ‘ramp’ en ‘slecht’ werken averechts, net als de ander beschuldigen en met een belerend vingertje wijzen.
-
Hoe vraag ik om feedback die mij echt helpt om te groeien?
Hoe concreter de feedback is, hoe meer dit jou helpt groeien. Vraag daarom door als iemand feedback geeft en vraag specifiek om feedback op iets waar je jezelf wilt verbeteren in plaats van algemene feedback. Geef aan dat je eerlijke feedback waardeert. Met een open houding zullen mensen eerder goede feedback geven dat je echt vooruit helpt.
-
Hoe geef ik feedback aan mijn leidinggevende of collega zonder de relatie te schaden?
Om de relatie niet te schaden met een leidinggevende of collega, is het belangrijk om feedback op een respectvolle manier te geven, empathie te tonen en te veel negatieve taal te vermijden. Dat betekent niet dat je negatieve feedback moet afzwakken, simpelweg dat de feedback geen kritiek is, maar echt gericht op verbetering.
-
Wat is het verschil tussen feedback en kritiek, en hoe vermijd ik negatieve reacties?
Je vermijdt negatieve reacties door het verschil van feedback en kritiek goed te kennen. Feedback is bedoeld om iemand te helpen om te groeien, kritiek is slechts een beoordeling. Bijvoorbeeld het wijzen op fouten, zonder daarbij te vertellen hoe de ander zich kan verbeteren. Feedback is meer een gesprek en geen verwijt, waarbij de ander ook de ruimte krijgt om te reageren.
-
Hoe zorg ik ervoor dat feedback leidt tot gedragsverandering?
Om ervoor te zorgen dat feedback leidt tot gedragsverandering, wil je dat deze specifiek en concreet is. Ook is het belangrijk duidelijk te maken hoe iemand zich kan verbeteren. Vergeet niet positieve feedback te geven wanneer iemand het gewenste gedrag laat zien, zodat de ontvanger gemotiveerd blijft en er blijvende gedragsverandering plaatsvindt.
-
Hoe creëer ik een feedbackcultuur binnen mijn team of organisatie?
Om een feedbackcultuur te creëren moet je ervoor zorgen dat iedereen zich veilig genoeg voelt om feedback te geven en te ontvangen, zonder bang te hoeven zijn voor negatieve gevolgen. Het is belangrijk dat iedereen zich op zijn gemak voelt, en feedback een normaal onderdeel wordt van de werkdag. Geef daarbij zelf het goede voorbeeld, door je open te stellen en te vragen om feedback.
Wie zijn wij? | Tijdwinst.com
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat gespecialiseerd is in slimmer (samen) werken. Daarvoor bieden we je diverse (online) trainingen aan. Van time management tot snellezen. Nieuwsgierig? Bezoek onze website of blogs en schrijf je snel in voor een van onze trainingen.
Populaire trainingen:
- 1-daagse training Time Management
- 1-daagse training Assertiviteit
- 1-daagse training Gesprekstechnieken
- 1-daagse training Feedback geven
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken