Feedback ontvangen: 4 valkuilen

Feedback ontvangen: 4 valkuilen
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×

Het is een hele kunst om rustig, geduldig en objectief feedback te ontvangen, vooral als die van iemand als je chef komt. We zagen eerder dat je feedback ontvangen in drie stappen kunt doen. Toch is het mogelijk dat je daarbij in één (of meerdere) van de onderstaande valkuilen stapt. Uitkijken, dus!

1. Je focust je op je inhoud
Feedback wordt zowel inhoudelijk -over het wat– als aan de betrekkingskant -over het hoe– gegeven. Feedback gaat meestal over de manier waarop iemand iets doet en niet zozeer over wat hij doet. Het is echter verleidelijk om je bij feedback ontvangen te focussen op de inhoud. Jij en je feedbackgever praten dan niet langer over het gedrag, maar de inhoud van het werk. Op die manier verzandt het gesprek en verliest de feedback kracht.

2. Je trekt het je persoonlijk aan
Zoals we in het punt hierboven al aangaven, gaat feedback meestal over je gedrag en gewoonten. Dus niet zozeer over jouw persoon, maar de manier waarop je iets aanpakt. Het is daarom niet nodig om feedback persoonlijk aan te trekken. Waak ervoor dat negatieve gevoelens niet de overhand krijgen en je jezelf minderwaardig begint te voelen. Feedback ontvangen zou veel methodischer moeten: je kijkt er objectief naar, pakt er de dingen uit waar je wat mee kunt en werpt de rest weg.

3. Je hebt een blinde vlek
Het kan ook voorkomen dat je feedback ontvangt waar je jezelf helemaal niet in herkent. Dan kan het natuurlijk zo zijn dat de feedback niet klopt, maar het is ook mogelijk dat je geconfronteerd wordt met iets waar je je nog niet bewust van bent. Denk dus niet meteen dat de feedbackgever onzin praat, maar sta open voor elke vorm van feedback en kijk vervolgens kritisch naar jezelf.

4. Je wordt onzeker van de feedback
Het ontvangen van feedback is een hele kunst. Het is makkelijk om je aangevallen en afgewezen te voelen. Wanneer je de feedback van je baas ontvangt, ben je bang voor mogelijke consequenties. Vaak komt het voor dat je meteen in de verdediging schiet en niet meer openstaat voor de feedback.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×
X