Kritiek geven: gebruik het kwadrant

Kritiek geven: gebruik het kwadrant
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×

Als je een beoordelingsgesprek met een medewerker houdt, is het makkelijk om elkaar onderling dingen te verwijten. Zo zal het ongetwijfeld een keer voorkomen dat een medewerker iets in de trant van “Ja, maar Peter doet het ook” zegt.

Deze reactie op een negatief oordeel wordt in 95% van de gevallen door de leidinggevende beantwoord met: “We hebben het hier niet over Peter, we hebben het over jou. Maar waarom doe jij dat niet?” Leidinggevenden kunnen daar slimmer op reageren.

kritiek-kwadrant-300x152Wie het kwadrant hiernaast gebruikt (klik voor vergroting) kan vrijwel feilloos zien wat ervoor nodig is om een medewerker aan zijn of haar kant te krijgen. Het is de bedoeling dat je gesprekspartner niet alleen jouw oordeel herkent, maar ook het belang van de afspraak.

Als één van die twee dingen ontbreekt –of in het ernstigste geval alle twee– zul je de dialoog aan moeten gaan. Met een reactie als “we hebben het niet over Peter maar over jou” ga je geen dialoog aan, maar schiet je meteen in de aanval.

De vraag van de leidinggevende “maar waarom doe jij dat niet?” was door de medewerker al beantwoord. Namelijk omdat Peter dat ook niet doet. Door te zeggen dat we het niet over Peter hebben wordt de verklaring van de medewerker in feite meteen van tafel geveegd. Zo krijgen we nooit een dialoog, dit is een gevecht.

Wat zegt de medewerker eigenlijk als hij zegt dat Peter dat ook niet doet? Hij bagatelliseert in feite het belang van de feedback, hij erkent niet de gevolgen van zijn en Peters gedrag. Het grote winstpunt is dat de medewerker zijn gedrag niet ontkent; hij ziet er alleen geen kwaad in. Met andere woorden: in plaats van te zeggen dat we het niet over Peter hebben zou men beter kunnen zeggen: “Dus je vraagt je af of het wel zo belangrijk is (ook omdat je zegt dat Peter dat ook niet doet). Ik vind dit belangrijk omdat……”en vervolgens geeft de leidinggevende de effecten aan van het vertoonde of juist niet vertoonde gedrag.

Deze denkwijze leidt tot een enorme tijdwinst, maar ook een enorme winst in sfeer. “Ja, maar Peter doet dat ook niet” is maar één reactie. Ook andere vormen van bagatelliseren, ontkennen en een ander de schuld geven kunnen veel effectiever en efficiënter opgepakt worden.

De volledige tekst, waaruit we hierboven hebben geciteerd, vind je hier. De bedoeling van het kwadrant is dat je jouw gesprekspartner naar het groene vak probeert te bewegen, waar hij zowel het belang van de afspraak als jouw kritiek erkent. Vervolgens kunnen jullie samen aan een nieuwe afspraak werken, zonder dat Peter roet in het eten gooit.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×

Reageer:

*

X