Feedback geven: 4 tips voor betere acceptatie door de ontvanger

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×

We zien steeds vaker dat trainers en instellingen ervoor kiezen om in korte video’s de kernpunten van hun cursussen aan te stippen. Dat is een goede zaak, omdat potentiële leerlingen zo een goede eerste indruk van het opleidingsinstituut en het personeel krijgen.

In de bovenstaande video legt feedbacktrainer Joeri Besnyoi uit hoe je ervoor kan zorgen dat jouw feedback het gewenste effect heeft. Specifiek geeft hij voor feedback geven 4 tips die de acceptatie bij de ontvanger vergroten:

  1. Wees positief
    “Feedback geven betekent dat je de ander de kans geeft om iets beter, slimmer en effectiever. Je bewijst de ander hiermee dus een dienst.” Breng je boodschap daarom op een positieve manier: je bent er om elkaar te helpen.
  2. Wees feitelijk
    “Geef weer wat je hebt geregistreerd,” zegt Joeri. Door je zintuiglijke waarnemingen uit te spreken, houd je het bij de feiten en is er geen plaats voor ruis.
  3. Geef het effect aan
    Was is het effect dat deze feitelijke waarnemen op jou, op de afdeling, op je collega’s of studiegenoten hebben? “Hoe concreter je hierin bent, hoe makkelijker het voor de ander is om jouw feedback te accepteren.”
  4. Geef een tip
    Volgens Joeri is het belangrijk om de ander een tip mee te geven, advies dus. Wij van Feedbackgeven.com zijn daar niet zo van overtuigd. Beter is het als je de ander de ruimte laat om met een oplossing te komen.

In een ander artikel met de regels van feedback zie je punt 4 wat verder uitgewerkt. De gedachte achter het idee om de ander met een oplossing te laten komen, is dat je diegene wel de keuze moet laten wat hij met jouw feedback wil doen. Misschien ziet hij er, ondanks jouw goede bedoelingen, niets in om zijn gedrag te veranderen. En misschien heeft hij daar een heel goede reden voor.

Een andere gedachte hierachter is dat zo’n tip of advies nogal belerend kan overkomen. Op die manier roep je weerstand op en heeft jouw feedback juist de tegenovergestelde werking. Onthoud dat, ook al besluit je gesprekspartner zijn gedrag niet meteen te veranderen, je in elk geval een duidelijk signaal hebt gegeven. En daar gaat het om bij effectief communiceren: niets opkroppen en de ander jouw gevoelens meteen duidelijk maken.

Feedback geven en ontvangen verbetert op die manier de onderlinge communicatie, de sfeer op de werkvloer en de productiviteit. Geen wonder dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om  hun medewerkers naar een training feedback te sturen.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Buffer 0 Email -- 0 Flares ×
X